Jump to content

Ό,τι θέλατε να μάθετε για τα ηλεκτρικά πατίνια Lime και το πως λειτουργούν!


Recommended Posts

  • Administrators

Η μετακίνηση, ειδικά στις πόλεις, πρόκειται να αλλάξει άρδην τα επόμενα 5 χρόνια και οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν πολλά αστικά κέντρα παγκοσμίως, ακόμη και αυτά της Ελλάδας. Το ΙΧ αυτοκίνητο είναι πλέον ένα ασύμφορο μέσον μεταφοράς, εξ'αιτίας του υψηλού κόστους των καυσίμων, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, της έλλειψης θέσεων parking σε πολλές περιοχές κ.λπ. Επιπλέον, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αν και εκσυγχρονίστηκαν τα τελευταία χρόνια, παραμένουν μια μεσαίου κόστους λύση, η οποία όμως έχει τα δικά της μειονεκτήματα, όπως τη μη κάλυψη πολλών περιοχών από Μετρό/ΗΣΑΠ στην Αττική (και τη μη ύπαρξη αντίστοιχων μέσων στις άλλες πόλεις), τις συχνές απεργίες και κινητοποιήσεις που έχουν ως αποτέλεσμα το κλείσιμο σταθμών ή τη μη λειτουργία των συρμών για έως και 24 ώρες, τον υπερβολικό όγκο επιβατών στις ώρες αιχμής (τόσο στα Μέσα σταθερής τροχιάς, όσο και στα υπόλοιπα), τους μεγάλους χρόνους αναμονής και φυσικά, το περιορισμένο ωράριο λειτουργίας που δεν καλύπτει τη βραδυνή μας έξοδο ή τις πολύ πρωϊνές ώρες.

 

Τα e-scooters έρχονται να εισάγουν στη ζωή μας το "smart mobility" και παρ'ότι χρησιμοποιούνται ευρέως σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες μέχρι στιγμής, στην Ελλάδα μόλις το τελευταίο έτος άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους, στα χέρια ιδιωτών. Μόλις σήμερα ανακοινώθηκε επίσημα η δραστηριοποίηση της εταιρείας Lime στην πόλη της Θεσσαλονίκης, ξεκινώντας από το 2019, η οποία θα προσφέρει ηλεκτρικά scooters (ή "πατίνια", για να τα ξεχωρίζουμε από τα βενζινοκίνητα scooters) προς ενοικίαση, όχι μόνο στους κατοίκους της αλλά σε οποιονδήποτε έχει το Lime app στο smartphone του.

 

Τα e-scooters έχουν ενσωματωμένη μπαταρία και ηλεκτρικό μοτέρ στον εμπρόσθιο τροχό, έτσι είναι ικανά να μεταφέρουν τον αναβάτη τους για αρκετά χιλιόμετρα (από 20 έως και 50 χλμ στις περισσότερες περιπτώσεις, ανάλογα με τη χωρητικότητα της μπαταρίας). Μπορούν να ανέβουν ανηφόρες με κλίση έως και 10-15% (ανάλογα με το βάρος του αναβάτη), ενώ είναι πανεύκολο να τα πάρει κάποιος μαζί του σε ένα ΜΜΜ ή σε κάποιο κτίριο (είναι αναδιπλούμενα). Φορτίζουν μέσω ενός απλού φορτιστή που θυμίζει αυτόν ενός laptop, από οποιαδήποτε 220V πρίζα, μέσα σε λίγες ώρες (3-5 συνήθως). Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους είναι πάρα πολλά, αλλά στο παρόν άρθρο δε θα εμβαθύνουμε σε αυτά.

 

http://content.myphone.gr/photo/full/72757/lime.jpg

 

Το Lime, λοιπόν, είναι μια υπηρεσία "scooter sharing", η οποία λειτουργεί ήδη σε πολλές πόλεις και χώρες του κόσμου. Έχοντας επισκεφθεί πρόσφατα την Πράγα και όντας κάτοχος ενός e-scooter στην Αθήνα από τον Ιούνιο, αποφάσισα να χρησιμοποιήσω το Lime στην πρωτεύουσα της Τσεχίας για λίγες ώρες, ώστε να διαπιστώσω πόσο εύκολο είναι να "νοικιάσεις" ένα e-scooter και το κατά πόσο συμφέρει η χρήση του. Να σημειώσουμε πως η τιμή ενός αξιοπρεπούς e-scooter στην αγορά κυμαίνεται από 400 έως 600-700 ευρώ περίπου, ενώ τα scooters που συνήθως βλέπουμε να χρησιμοποιούν εταιρείες όπως η Lime, είναι τα Xiaomi Mi Scooter (M365), Segway ES2/ES3, ενώ έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν και "δικά τους", custom μοντέλα.

 

Πως λειτουργεί, λοιπόν, το Lime; Αρχικά, η εταιρεία "διασκορπίζει" έναν αριθμό e-scooters σε μια πόλη (τη Θεσσαλονίκη εν προκειμένω), πλήρως φορτισμένα. Συνήθως εξοπλίζονται με extra μπαταρία που μεγαλώνει την αυτονομία τους ώστε να μη χρειάζονται φόρτιση συχνά, με "solid" λάστιχα χωρίς αεροθάλαμο που δύσκολα θα πάθουν ζημιά από λακκούβες, αιχμηρά αντικείμενα κ.λπ. και ένα πομποδέκτη GPS. Επίσης, αν είναι αναδιπλούμενα, συνήθως καταργείται ο μηχανισμός αναδίπλωσης για μεγαλύτερη αντοχή και αυξημένη ασφάλεια. Ο χρήστης αρκεί να κατεβάσει το Lime app στο smartphone του (Android και iOS) και αφού κάνει ένα λογαριασμό και συνδέσει μια χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, μπροστά του ανοίγεται ένας χάρτης της πόλης που δείχνει το στίγμα του, όπως και το στίγμα όλων των διαθέσιμων scooters στην περιοχή. Μπορεί να δεί το ποσοστό της μπαταρίας για κάθε scooter, το πόσο απέχει από αυτόν σε χιλιόμετρα, τον "κωδικό" του και το πόσα χιλιόμετρα αυτονομίας του απομένουν (κατά προσέγγιση). Τα scooters βρίσκονται πρακτικά... όπου τα έχει αφήσει ο προηγούμενος αναβάτης τους, είναι κλειδωμένα σε standby mode, το οποίο σημαίνει πως δε μπορείτε να τα "τσουλήσετε" καθώς θα αρχίσουν να ηχούν... συναγερμό, ενώ το GPS τους θα ενημερώσει την εταιρεία αν κάποιο scooter μετακινηθεί χωρίς να έχει ξεκλειδωθεί και φυσικά μπορεί να εντοπιστεί, ώστε να αποτραπεί η κλοπή του.

 

http://content.myphone.gr/photo/full/72763/lime-scooter-prague-6.jpg[/img]

 

http://content.myphone.gr/photo/full/72762/lime-scooter-prague-7.jpg

 

Ας υποθέσουμε πως βρήκαμε ένα διαθέσιμο scooter και θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε. Αν είμαστε κοντά του στο χάρτη αλλά δε το βλέπουμε γύρω μας (ίσως βρίσκεται σε αθέατο σημείο), μπορούμε μέσω του app να το κάνουμε να ηχήσει δυνατά, ώστε να το εντοπίσουμε δια της ακοής. Στη συνέχεια, αρκεί να επιλέξουμε το ξεκλείδωμά του. Στην Ελλάδα, οι τιμές που ανακοίνωσε η Lime ανέρχονται στο €1 για το ξεκλείδωμα (το αντίστοιχο της "σημαίας" σε ένα ΤΑΞΙ) και €0,15 για κάθε λεπτό χρήσης. Έτσι, χρεωνόμαστε για το ξεκλείδωμά του και στο τέλος της διαδρομής μας, αφού το ξανακλειδώσουμε μέσω του app, χρεωνόμαστε το πόσο που αντιστοιχεί στην ώρα που το χρησιμοποιήσαμε. Μια διαδρομή 10 λεπτών θα μας κοστίσει 1+(0,15x10) = 2,5 ευρώ, αρκετά λιγότερα από ένα ταξί δηλαδή, ενώ σε αστικό περιβάλλον, εμπειρικά, η μέση ταχύτητα με ένα τέτοιο e-scooter μπορεί να αγγίζει εύκολα τα 10-15 Km/h. Έτσι, 10 λεπτά είναι αρκετά για να καλύψουμε μια σημαντική απόσταση μέσα στο κέντρο της πόλης, αποφεύγοντας το μποτιλιάρισμα και φυσικά χωρίς τον "πονοκέφαλο" του παρκαρίσματος στον προορισμό μας. Απλώς αφήνουμε το e-scooter σε μια γωνιά του πεζοδρομίου που δεν ενοχλεί τους περαστικούς, το κλειδώνουμε και απομακρυνόμαστε. Είναι, πλέον, διαθέσιμο ξανά στο χάρτη του Lime, για οποιονδήποτε το θέλει.

 

http://content.myphone.gr/photo/full/72761/lime-scooter-prague-3.jpg

 

Και αν αναρωτιέστε πως επαναφορτίζονται όλα αυτά τα e-scooters, η απάντηση είναι απλή. "Μαζεύονται" τις νυχτερινές ώρες από υπαλλήλους της εταιρείας και επαναφορτίζονται για να είναι ξανά διαθέσιμα το πρωί, ενώ ορισμένες εταιρείες, όπως και η Lime, δίνουν τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε θέλει να πάρει ένα ή περισσότερα scooters στο σπίτι του, να τα επαναφορτίσει και να τα αφήσει ξανά στο δρόμο, με την αντίστοιχη αποζημίωση φυσικά! Η Lime διαφημίζει ήδη τη δυνατότητα αυτή στην Ελλάδα, τους "Lime Juicers".

 

Στην Πράγα έκανα αρκετά χιλιόμετρα με Lime scooters και το κόστος ήταν €0,97 για το ξεκλείδωμα, όσο στην Ελλάδα, σχεδόν, αλλά πολύ λιγότερο για κάθε λεπτό χρήσης, συγκεκριμένα €0,078, σχεδόν το μισό από των "ελληνικών" Lime. Ωστόσο, ήταν μια εξαιρετική επιλογή για να κινηθώ στο ιστορικό κέντρο της πόλης, αν και οι λιθόστρωτοι δρόμοι/πεζόδρομοι είναι ο χειρότερος εχθρός των e-scooters, λόγω των πολλών κραδασμών που προκαλούν αλλά και τον κίνδυνο πτώσης, αν η ρόδα τους σφηνώσει σε κάποιο μεγάλο κενό/λακκούβα. Εν κινήσει μπορείτε να δείτε πόση αυτονομία σας απομένει, την ταχύτητά σας, το πόση ώρα το χρησιμοποιείτε και το πόση απόσταση έχετε διανύσει. Στο τέλος μπορείτε να δείτε επίσης τη συνολική ώρα χρήσης, την απόσταση που καλύψετε αλλά και το οικολογικό σας "αποτύπωμα", σε γραμμάρια άνθρακα. Μάλλον ένα μικρό trick που θέλει να μας κάνει να νιώσουμε "πράσινοι", αλλά anyway.

 

http://content.myphone.gr/photo/full/72758/lime-scooter-prague-2.jpg

 

Είναι προφανές πως για κάποιον που χρησιμοποιεί καθημερινά ένα e-scooter για τις μετακινήσεις του, η ενοικίαση μέσω Lime μάλλον δε συμφέρει. Με 20 λεπτά χρήσης την ημέρα (10+10), το κόστος ανέρχεται στα 100 ευρώ το μήνα (πενθήμερη χρήση), το οποίο σημαίνει πως σε λίγους μήνες θα έχει δώσει τα αντίστοιχα χρήματα που θα έδινε για την αγορά ενός δικού του e-scooter. Επίσης, το κόστος αγγίζει ή ξεπερνά τα επίπεδα 2 διαδρομών με τα ΜΜΜ, με τα πλεονεκτήματα να είναι λίγα. Αλλά σε περίπτωση απεργίας των ΜΜΜ, για παράδειγμα, ένα Lime θα ήταν σωτήριο. Επίσης, για έναν τουρίστα που θέλει να περιηγηθεί στην πόλη χωρίς ΜΜΜ ή για κάποιον πολίτη που θέλει να κάνει περιστασιακή χρήση (π.χ. 3-4 φορές το μήνα), επίσης συμφέρει.

 

http://content.myphone.gr/photo/full/72760/lime-scooter-prague-5.jpg

 

Δε γνωρίζω αν το Lime θα "πιάσει" στην Ελλάδα, το πότε και αν θα έρθει στην Αθήνα, το αν θα αντιδράσουν ορισμένες κατηγορίες επαγγελματιών όπως έγινε και στην περίπτωση των Uber (στην οποία ανήκει η Lime) και Taxibeat/Beat... αλλά σίγουρα, έχοντας κάνει περίπου 1.100 Km με ένα e-scooter στην Αθήνα το τελευταίο 6μηνο, ξέρω σίγουρα πως είναι μια επανάσταση στην αστική μετακίνηση και πως σε λίγα χρόνια, τα αστικά κέντρα μας θα κατακλύζονται από ηλεκτρικά scooters και ποδήλατα, καθώς τόσο η Αθήνα όσο και η Θεσσαλονίκη έχουν αρκετές ανηφόρες, οι οποίες χωρίς την ηλεκτρική ενέργεια στο "πλευρό" μας, μας αποθαρρύνουν από τη χρήση του κλασικού ποδηλάτου (για να μην αναφερθούμε στην έλλειψη ποδηλατόδρομων). Μείνετε "συντονισμένοι" καθώς θα συνεχίσουμε με ένα αναλυτικό άρθρο για τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των e-scooters και ένα αναλυτικό video-review του δημοφιλούς Xiaomi Mi Scooter, ενώ εδώ μπορείτε να βρείτε το σχετικό topic στο forum του Myphone.

Edited by ZZW30
Link to comment
Share on other sites

Καλά όλα αυτά, αλλά...

1. Είναι εντελώς αναξιόπιστο ως μέσο μεταφοράς. Μπορεί να βρεις ένα, μπορεί και όχι. Όταν κάνεις βόλτα φαίνεται να έχει την πλάκα του. Όταν όμως θέλεις να πας κάπου συγκεκριμένα, σε συγκεκριμένο χρόνο, είναι αδύνατον να βασιστείς.

2. Σε περίπτωση διακοπής των ΜΜΜ, απορώ γιατί αναφέρεται ως εναλλακτική, ποιος θα πρωτοπρολάβει να το χρησιμοποιήσει;..

3. Αν πάρεις ιδιωτικό ελοχεύει ο κίνδυνος κλοπής, αλλά τουλάχιστον μπορείς να βασιστείς.

Google, Microsoft, Apple... Choοse a color for your chains.
Link to comment
Share on other sites

Όταν πήγαινα γυμνάσιο και λύκειο έπρεπε να περπατάω 8 χιλιόμετρα τη μέρα για να πάω σχολείο το πρωί και φροντιστήριο ή αθλητισμό το απόγευμα.

 

Δεν υπήρχε λίπος στο σώμα μου.

 

Κανένας συμμαθητής μου δεν ήταν παχύσαρκος.

 

Τα e-scooter είναι πανάκριβα και σε αγορά και σε χρήση. Επικίνδυνα και για τους αναβάτες και για τους υπόλοιπους πεζούς. Σε αποτρέπουν από τον καλύτερο τρόπο να κάψεις θερμίδες με ασφάλεια και χωρίς να ιδρώσεις, το περπάτημα.

 

Η μοναδική κατηγορία ανθρώπου που δικαιολογώ να χρησιμοποιεί κάτι τέτοιο είναι οι ανάπηροι.

 

Τέλος "οικολογικό αποτύπωμα" όταν έχεις γεμίσει τον τόπο με μπαταρίες και παλιοσίδερα αντί για να χρησιμοποιείς τα ποδαράκια σου είναι υποκριτικό.

Link to comment
Share on other sites

Ναι παιδιά ωραία, αλλά χθες ήταν ένα lime αφημένο στο κέντρο, σε χώρο του Δήμου Θεσσαλονίκης για δίκυκλα, με τρόπο που έπιανε χώρο για 2 μηχανάκια. Μέσα στη βροχή, με ανάγκασε να πάω παραπέρα να βρω θέση (παίζει να είμαι κι από τους λίγους που αναζητώ θέση κι όχι πεζοδρόμιο) και πραγματικά κρατήθηκα να μην το σουτάρω! Μάκάρι να πιάσει, και γω δουλεύω κέντρο και θα το έχω υπόψη. Προτιμώ πόδια για μικρή απόσταση, αλλά αν τύχει να βιάζομαι, θα το ψάξω. Απλά λίγο προσοχή που τα αμολάτε... :p

H ιστορία μου: Motorola M3588 > Ericsson T65 > Sharp GX25 > Sony Ericsson T650i > Samsung Jet > Samsung Galaxy S > OnePlus One 64gb > Samsung Galaxy s9+

& tablet: GPad 8.3 > Galaxy Tab S6

Link to comment
Share on other sites

Μετά από πόσο καιρό θα "χαθούν" κι αυτά, όπως η προηγούμενη προσπάθεια με τα ποδήλατα;.... :rolleyes:

Όπως φαίνεται στο screenshot, ένα ήδη βρίσκεται στον δρόμο για Δενδροπόταμο, όπου οι εκεί επιστήμονες θα μελετήσουν την τεχνολογία του. :D

Google, Microsoft, Apple... Choοse a color for your chains.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...