Ποιές είναι οι ευθύνες των μηχανών σύγκρισης τιμών Skroutz.gr / BestPrice.gr κλπ στον ανταγωνισμό και την λειτουργία του ηλεκτρονικού εμπορίου στην χώρα μας;
Τα μέτρα και οι έλεγχοι που, από μόνες τους, έχουν αναπτύξει οι μηχανές αναζήτησης έχει αποδειχτεί διαχρονικά ότι δεν επαρκούν.
Μην ξεχνάμε ότι για τις μηχανές αναζήτησης πελάτης είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα που προπληρώνει τα κλικ των καταναλωτών.
Μετά από αρκετή αναλυτική έρευνα που έγινε αυτές τις μέρες σε καταστήματα που εμφανίζουν διαφορετικές τιμές σε λιανική και τιμολόγιο πώληση (λόγω της ΠΟΛ.1150 που προβλέπει μηδενικό ΦΠΑ), αποδείχτηκε ότι οι μηχανές αναζήτησης ΔΕΝ τηρούν τους κανόνες που οι ίδιες λένε ότι τηρούν.
Για παράδειγνα το Skroutz αναφέρει χαρακτηριστικά: "#1 Ένταξη ενός καταστήματος στο Skroutz - Προϋποθέσεις: Για παράδειγμα, στα υποψήφια καταστήματα που δραστηριοποιούνται στην πώληση συσκευών τεχνολογίας, όπως π.χ. τα κινητά τηλέφωνα και τα tablets, απαιτείται η έναρξη της επιχείρησης να είναι ήδη σε ισχύ για τουλάχιστον ένα έτος."
Στην έρευνα που προανάφερα σε ένα μικρό δείγμα 200+ eshops στον χώρο της τεχνολογίας βρέθηκαν αρκετά καταστήματα για τα οποία αυτό δεν ισχύει. Πολλά καταστήματα δεν έχουν κλείσει ένα έτος από την λειτουργία του ΑΦΜ τους. Αυτό είναι ένα μόνο δείγμα, παρόλα αυτά είναι στις μηχανές αναζήτησης και λειτουργούν κανονικά εμφανιζόμενα στις αναζητήσεις και δραστηριοποιούνται κανονικά.
Θα ανοίξουμε την συζήτηση και θα τους απευθύνουμε ανοιχτή πρόσκληση - πρόκληση για μερικές βελτιώσεις που θα χαρούμε να απαντήσουν ή να υλοποιήσουν άμεσα για την ακόμη καλύτερη λειτουργία και τον υγιή ανταγωνισμό του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου:
Στον κατάλογο των συνεργαζόμενων ηλεκτρονικών καταστημάτων να εμφανίζουν τα πλήρη εταιρικά στοιχεία (Επωνυμία, ΑΦΜ, ΓΕΜΗ, Υπεύθυνος Εταιρίας, Τηλ. και διεύθυνση) για το κάθε eshop domain που φιλοξενούν και προτείνουν στους καταναλωτές. Τα στοιχεία αυτά είναι ήδη γνωστά στις πλατφόρμες σύγκρισης τιμών γιατί υπογράφουν με κάθε eshop ιδιωτικό συμφωνητικό-σύμβαση και με βάση αυτό είναι καλυμμένες απέναντι στον νόμο. Με αυτόν τον πολύ απλό τρόπο ο καταναλωτής θα γνωρίζει την μορφή και την επωνυμία της κάθε υποψήφιας επιχείρησης.
Τα ίδια στοιχεία να είναι αναρτημένα στο About... του κάθε ηλεκτρονικού καταστήματος ως απαραίτητη προυπόθεση για συμμετοχή στις πλατφόρμες αναζήτησης. Τα στοιχεία αυτά είναι δημόσια και υφίστανται ήδη στο ΓΕΜΗ, δεν είναι κρυφά. Για όποιον αναρωτιέται γιατί δεν συμβαίνει ήδη αυτό... υποθέτουμε ότι κανείς δεν τα ελέγχει (ευθύνη του κράτους δεν είναι; ).
Σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί αλλαγή στα εταιρικά στοιχεία με μετατροπές-μεταβολές χωρίς να αλλάζει το Domain Name του eshop, να πρέπει σε βάθος 5 έτων (όπως και στην εφορία) να εμφανίζονται αυτές οι αλλαγές στα ίδια σημεία. Για να μπορεί μελλοντικά να υφίσταται και after sales και τήρηση των μορφών εγγύησης των ειδών που πωλούνται.
Ειδική ενότητα μέσα στις μηχανές αναζήτησης απευθείας διασυνδεδεμένη με την ΓΓΠΣ (είναι πλέον πανεύκολο να ελέγξεις την νομιμότητα μιας απόδειξης) για να μπορούν οι καταναλωτές ανα πάσα στιγμή να ελέγχουν την απόδειξη λιανικής ή το τιμολόγιο που έχουν λάβει από ταμειακή ή ΕΑΦΔΣΣ (Φορολογικό Μηχανισμό). Αν εκδόθηκε και ανήκει το ταμειακό σύστημα στο ΑΦΜ της επιχείρησης που επιλέξανε. Παράλληλα δυνατότητα για καταγγελία με scan - upload της παράνομης απόδειξης που παραλήφθηκε για ένα προιόν να οδηγεί σε πλήρη αποκλεισμό του domain από τις μηχανές αναζήτησης τιμών.
Οι παραπάνω προτάσεις οδηγούν στην εξάλειψη του φαινομένου, να εμφανίζονται και να προτείνονται ηλεκτρονικά καταστήματα που ακολουθούν παράτυπες ή και μερικές φορές περίεργες πρακτικές. Αυξάνεται σε ύψιστο βαθμό η αξιοπιστία των μηχανών αναζήτησης τιμών και όλα οδηγούν σε καλύτερο και πιο υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου.