Jump to content

Οδηγός του καλού καταναλωτή


cna
 Κοινοποίηση

Recommended Posts

Το παρόν άρθρο αποτελεί μια πρώτη απόπειρα διασαφήνισης του καθεστώτος που ισχύει κατά τις αγοραπωλησίες μας. Τα παραδείγματα που εμπεριέχονται είναι καθαρά ενδεικτικά και όχι περιοριστικά. Το θέμα είναι να έχουμε μια γενική ιδέα περί των δικαιωμάτων που έχουμε ως καταναλωτές αλλά όταν αντιμετωπίσουμε το οποιοδήποτε πρόβλημα θα πρέπει να ζητήσουμε την συνδρομή των συλλόγων προστασίας του καταναλωτή καθώς και της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή. Δεν είμαστε μόνοι μας. :)

 

Εμπορική εγγύηση: η εγγύηση που μας παραδίδει γραπτώς ή προφορικώς ο πωλητής ή/και ο εισαγωγέας, κατασκευαστής κλπ. Στα προϊόντα μακράς διάρκειας ζωής η εγγύηση αυτή, αν υπάρχει παραδίδεται γραπτώς (άρθρα 559, 561 του Ν. 3043/2002).

 

Νόμιμη "εγγύηση": βασικά δεν υπάρχει νομική υποχρέωση για την παροχή εγγύησης από τον πωλητή ή τον αντιπρόσωπο ή τον εισαγωγέα ή τον κατασκευαστή. Αυτό που ορίζει ο νόμος είναι ότι μπορούμε να ασκήσουμε συγκεκριμένα δικαιώματα εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Το χρονικό αυτό διάστημα είναι 5 έτη για ακίνητα και 2 έτη για κινητά προϊόντα (άρθρο 554).

 

Σύμβαση: ο νόμος αντιμετωπίζει την κάθε αγοραπωλησία ως μια σύμβαση μεταξύ ενός πωλητή που πουλά ένα προϊόν και ενός αγοραστή που το παραλαμβάνει αντί ενός συγκεκριμένου τιμήματος.

 

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:

 

Ο ν. 3043/2002 ρυθμίζει διατάξεις του Αστικού Κώδικα αναφορικά με την σχέση πωλητή - καταναλωτή ώστε να διασφαλίσει τα δικαιώματα του καταναλωτή. Ορίζει, λοιπόν, τα εξής:

- Άρθρο 534: Ο πωλητής υποχρεούται να παραδώσει το πράγμα με τις συνομολογημένες ιδιότητες και χωρίς πραγματικά ελαττώματα.

- Άρθρο 535: Ο πωλητής δεν εκπληρώνει την κατά το προηγούμενο άρθρο υποχρέωσή του, αν το πράγμα που παραδίδει στον αγοραστή δεν ανταποκρίνεται στην σύμβαση και ιδίως:

1) δεν ανταποκρίνεται στην περιγραφή που έχει γίνει από των πωλητή ή στο δείγμα ή υπόδειγμα που ο πωλητής είχε παρουσιάσει στον αγοραστή.

2) δεν είναι κατάλληλο για το σκοπό της συγκεκριμένης σύμβασης και ιδιαίτερα για τη σύμφωνη με το σκοπό αυτόν ειδική χρήση.

3) δεν είναι κατάλληλο για τη χρήση για την οποία προορίζονται συνήθως πράγματα της ίδιας κατηγορίας.

4) δεν έχει την ποιότητα ή την απόδοση που ο αγοραστής ευλόγως προσδοκά από πράγματα της ίδιας κατηγορίας, λαμβάνοντας υπόψη και τις δημόσιες δηλώσεις του πωλητή, του παραγωγού η του αντιπροσώπου του, στο πλαίσιο ιδίως της σχετικής διαφήμισης ή της επισήμανσης, εκτός αν ο πωλητής δεν γνώριζε ούτε όφειλε να γνωρίζει τη σχετική δήλωση.

- Ο πωλητής ευθύνεται ανεξάρτητα από υπαιτιότητά του αν το πράγμα, κατά το χρόνο που ο κίνδυνος μεταβαίνει στον αγοραστή, έχει πραγματικά ελαττώματα ή στερείται τις συνομολογημένες ιδιότητες (βλέπε άρθρο 535), εκτός αν ο αγοραστής γνώριζε για την έλλειψη ή η μη ανταπόκριση οφείλεται σε υλικά που χορήγησε ο αγοραστής. Αν το ελάττωμα ή η έλλειψη διαπιστώνεται μέσα σε έξι μήνες από την παράδοση τεκμαίρεται ότι υπήρχε κατά την παράδοση, εκτός αν τούτο δεν συμβιβάζεται με τη φύση του πράγματος ή με τη φύση του ελαττώματος ή της έλλειψης.

- Στις περιπτώσεις ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας ο αγοραστής δικαιούται κατ' επιλογήν του:

1) Να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο, εκτός αν μια τέτοια ενέργεια είναι αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες.

2) Να μειώσει το τίμημα

3) Να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, εκτός εάν πρόκειται για επουσιώδες πραγματικό ελάττωμα.

 

Το πρόβλημά μας, όπως πάντα, είναι τί εννοεί ο νομοθέτης όταν μας αραδιάζει όλες αυτές τις διατάξεις. Καταρχάς μας λέει ότι όταν αγοράζουμε ένα αντικείμενο τότε θα πρέπει, κατά την στιγμή της αγοράς, να μην έχει πραγματικό (κατασκευαστικό) ελάττωμα και να ανταποκρίνεται στις περιγραφές του πωλητή, του αντιπροσώπου και του κατασκευαστή. Εννοείται ότι αυτές οι περιγραφές έχουν νομική σημασία εφόσον παρέχονται γραπτώς ή/και μέσω κάποιας διαφήμισης. Επίσης μας λέει ότι οποιοδήποτε ελάττωμα ή έλλειψη διαπιστωθεί εντός των πρώτων έξι μηνών από την αγορά τότε θεωρείται ότι το ελάττωμα ή η έλλειψη υπήρχε κατά την στιγμή της αγοράς και συνεπώς βαρύνεται ο πωλητής να αποδείξει εάν πρόκειται για εργοστασιακό ελάττωμα/έλλειψη ή εάν προκλήθηκε από κακή χρήση. Δηλαδή εάν ανοίξω το GPS τον 3ο μήνα στο κινητό μου και δεν δουλεύει τότε θεωρείται ότι είναι εργοστασιακό ελάττωμα και τότε έχω δικαίωμα να ζητήσω επισκευή/αντικατάσταση/μείωση τιμήματος ή επιστροφή χρημάτων (οι απαιτήσεις είναι διαζευκτικές και όχι αθροιστικές, ή επισκευή θα ζητήσω ή επιστροφή χρημάτων). Αντιθέτως, εάν διαπιστωθεί ότι το GPS δεν δουλεύει τον 18ο μήνα από την αγορά τότε θα πρέπει εγώ, ο αγοραστής, να αποδείξω ότι πρόκειται για εργοστασιακό ελάττωμα που υπήρχε την στιγμή της αγοράς ώστε να ζητήσω την όποια επανόρθωση. Αυτά σε γενικές γραμμές αναφορικά με την "2ετή εγγύηση" των προϊόντων.

 

Τί ισχύει για τις εμπορικές εγγυήσεις:

Καταρχάς, όπως προείπα, δεν είναι υποχρεωτική η ύπαρξή τους. Είναι στην ευχέρεια του πωλητή ή του κατασκευαστή εάν θα παράσχει κάποιου είδους εγγύηση, όπως είναι στην ευχέρεια του καταναλωτή εάν θα την χρησιμοποιήσει. Επιπλέον εάν την χρησιμοποιήσει έχει δικαίωμα να κινηθεί μόνο εναντίον αυτού που την παρείχε.

Επιγραμματικά λοιπόν:

1) Η εμπορική εγγύηση μπορεί να είναι συμπληρωματική στις διατάξεις του νόμου. Δηλαδή, μπορεί να προβλέπει επιπλέον παροχές προς τον καταναλωτή από αυτές που προβλέπει ο νόμος. Παρ' όλα αυτά δεν μπορεί να μειώνει τα δικαιώματα που έχει ο καταναλωτής από το νόμο.

2) Δεν θα πρέπει να έχει τόσες εξαιρέσεις και τέτοιας φύσης που να καθίσταται άκυρη.

3) Εάν πρόκειται για προϊόντα μακράς διαρκείας (πχ ψυγείο) τότε θα πρέπει να παραδίδεται γραπτώς και στα ελληνικά.

4) Η διάρκειά της πρέπει να είναι εύλογη σε σχέση με το προσδόκιμο ζωής του προϊόντος. Για τα προϊόντα αιχμής (κινητά τηλέφωνα, tablet κλπ) η διάρκειά της μπορεί να είναι εύλογη σε σχέση με τον χρόνο κατά τον οποίο αναμένεται ότι θα παραμένουν σύγχρονα από τεχνολογικής άποψης.

 

Τί σημαίνουν όλα αυτά:

1) Η εγγύηση μπορεί να έχει οποιαδήποτε διάρκεια, αρκεί να ισχύει το 4. Δηλαδή, δεν είναι παράνομο να παράσχει μια εταιρία εγγύηση ενός έτους (βλέπε Apple) εάν θεωρεί ότι το προϊόν της θα είναι τεχνολογικά σύγχρονο για διάστημα 2 ετών.

2) Η επιπλέον παροχή που δίνει μια τέτοιας διάρκειας εγγύηση είναι ότι για διάστημα ενός έτους (και όχι 6 μηνών όπως ορίζει ο νόμος) θεωρεί ο κατασκευαστής ότι η οποιαδήποτε βλάβη/έλλειψη υπήρχε κατά την στιγμή της αγοράς εφόσον εμείς τηρούμε τους κανόνες καλής χρήσης που θέτει (έκθεση σε ήλιο/υγρασία κλπ).

3) Δεν μπορεί η εγγύηση να περιορίζει τα νόμιμα δικαιώματά μας. Για παράδειγμα: όλες οι εμπορικές εγγυήσεις έτοιμων υπολογιστών και κινητών αναφέρουν ότι η εγγύηση παύει να ισχύει εάν πειράξουμε το λογισμικό ή αν η βλάβη οφείλεται σε λογισμικό που εμείς εγκαταστήσαμε. Προφανώς στην δεύτερη περίπτωση έχει δίκιο δεδομένου ότι η δική μου χρήση προκάλεσε την βλάβη. Στην πρώτη περίπτωση όμως (πείραγμα λογισμικού που παρέχει η εταιρία) τα πράγματα περιπλέκονται για αυτήν καθώς είναι σαν να μας λέει ότι δεν έχουμε δικαίωμα αναβαθμίσεων του λογισμικού ή εγκατάστασης επιπλέον λογισμικού. Σε αυτήν την περίπτωση προφανώς δεν μπορεί να μας δεσμεύσει από το δικαίωμα επανόρθωσης εάν αποδείξουμε ότι η παρέμβασή μας στο λογισμικό δεν προκάλεσε την βλάβη. Ένα απτό παράδειγμα αυτής της περίπτωσης είναι το root που κάνουμε στα κινητά Android (ή το Jailbreak αντίστοιχα στο iOS). Εάν αποδείξουμε ότι το κινητό μας δεν έπαθε βλάβη (όπου βλάβη πχ η καταστροφή της κεραίας του τηλεφώνου λόγω κακής συναρμογής της στην πλακέτα) από την διαδικασία του root ή από το λογισμικό που εγκαταστάθηκε (superuser.apk και busybox) τότε οφείλει να αποκαταστήσει την βλάβη δωρεάν και ας έχουμε πειράξει το λογισμικό του.

 

Γενικά:

- Σε περίπτωση βλάβης ξεκινάμε από τον πωλητή. Αυτός είναι ο κατά νόμω υπεύθυνος για οτιδήποτε συμβεί στην συσκευή μας.

- Σε περίπτωση ενεργοποίησης εμπορικής εγγύησης απευθυνόμαστε σε εκείνον που μας την παρείχε και σε κανέναν άλλον.

- Εάν προκύψει το οποιοδήποτε πρόβλημα καταφεύγουμε αρχικά στις καταναλωτικές οργανώσεις (ΙΝΚΑ, Γενική Γραμματεία Καταναλωτή) και εάν δεν βρούμε το δίκιο μας έχουμε το δικαίωμα να κινηθούμε νομικά ζητώντας επανόρθωση της βλάβης καθώς και αποζημίωση για οποιαδήποτε ζημία έχει προκληθεί.

 

Ολόκληρο τον νόμο μπορείτε να τον βρείτε εδώ: Νόμος 3043/2002

 

Συχνές ερωτήσεις:

Ερ.: Αγόρασα ένα κινητό από κατάστημα που το εισήγαγε από άλλη χώρα της Ε.Ε., παρακάμπτοντας την Ελληνική αντιπροσωπεία. Τι ισχύει σε αυτήν την περίπτωση;

Απ.: Βάσει νόμου υπεύθυνος είναι ο πωλητής οπότε αρχικά θα πρέπει να ελέγξεις εάν αυτός σου παρέχει κάποιου είδους εμπορική εγγύηση και εάν παρέχει τότε θα πρέπει να δεις τις καλύψεις που περιλαμβάνει, την διάρκειά της κλπ. Εάν συμβεί κάτι στο κινητό, το οποίο σχετίζεται με πραγματικό (κατασκευαστικό) ελάττωμα ή με έλλειψη συνομολογούμενης ιδιότητας τότε μπορείς να καταφύγεις στις διατάξεις του νόμου, ώστε να επιτύχεις την αποκατάσταση του προβλήματος ή οτιδήποτε άλλο προβλέπει ο νόμος αναφορικά με την σχέση πωλητή – αγοραστή. Εάν το προϊόν συνοδεύεται από εμπορική εγγύηση κατασκευαστή τότε θα πρέπει να ελέγξεις εάν η Ελληνική αντιπροσωπεία είναι υποχρεωμένη να επισκευάζει ή να αντικαθιστά κινητά που προέρχονται από άλλη χώρα. Εάν κάτι τέτοιο δεν ισχύει τότε θα πρέπει να επικοινωνήσεις με την μητρική εταιρεία ζητώντας οδηγίες σχετικά με τον τρόπο ενεργοποίησης της εγγύησης. Βέβαια τις περισσότερες φορές οι εγχώριες αντιπροσωπείες αποδέχονται να ικανοποιήσουν το αίτημα κυρίως για να διαφυλάξουν την φήμη τους.

 

Ερ.: Αγόρασα έναν σκληρό δίσκο ο οποίος είχε 5ετή εγγύηση από τον κατασκευαστή. Μετά από τρία χρόνια χάλασε και αντικαταστάθηκε δωρεάν από την εταιρεία. Επισκεπτόμενος, όμως, το site της εταιρίας για να δηλώσω τον σκληρό δίσκο διαπίστωσα ότι ο νέος δίσκος έχει εγγύηση ενός έτους και η εταιρία με ενημέρωσε ότι αυτό συνέβη επειδή η εγγύηση που δίνει πλέον σε όλους τους σκληρούς της έχει διάρκεια ενός έτους. Είναι νόμιμο αυτό;

Όχι, ο νόμος 3043/2002 προβλέπει ότι σε περίπτωση αντικατάστασης του προϊόντος ή ανταλλακτικού του, η εγγύηση αυτόματα ανανεώνεται για όλη της τη διάρκεια ως προς το νέο προϊόν ή ανταλλακτικό. Φυσικά εάν ο νέος δίσκος χαλάσει μετά από 3 ή 4 χρόνια η μεν εταιρία έχει δικαίωμα να αρνηθεί την αντικατάστασή του αλλά κι εσύ ως καταναλωτής έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις την εφαρμογή του νόμου.

 

Ερ.: Άκουσα ότι η Apple τιμωρήθηκε επειδή δεν προσφέρει διετή εγγύηση στα προϊόντα της. Εσύ εδώ μου λες ότι η κάθε εταιρία μπορεί να προσφέρει όση εγγύηση θέλει. Τι ισχύει τελικά;

Η Apple τιμωρήθηκε λόγω παραπληροφόρησης του αγοραστικού κοινού εκ μέρους της. Στις διαφημίσεις των προϊόντων της ανέφερε ότι τα προϊόντα της έχουν εγγύηση ενός έτους και για να έχει την οποιαδήποτε κάλυψη ο αγοραστής για το δεύτερο έτος θα έπρεπε να αγοράσει ένα συγκεκριμένο πακέτο επέκτασης εγγύησης. Η αλήθεια είναι ότι ο αγοραστής είναι νομικά καλυμμένος για δύο έτη αναφορικά με πραγματικά ελαττώματα ή έλλειψη συνομολογούμενων ιδιοτήτων, οπότε θα έπρεπε να το αναφέρει αυτό στις διαφημίσεις της. Ο νόμος 3043/2002 και η οδηγία 1999/44/ΕΚ ξεκαθαρίζουν ότι η παροχή εμπορικής εγγύησης είναι στην διακριτική ευχέρεια των εμπλεκομένων.

 

Ερ.: Αγόρασα ένα κινητό που διαφημίζονταν ως αδιάβροχο κατά IP5X. Στο κείμενο της εγγύησης της εταιρίας διάβασα ότι εάν βρεθεί υγρασία εντός του κινητού τότε η εγγύηση είναι άκυρη. Είναι νόμιμο αυτό;

Ο κάθε εγγυητής έχει δικαίωμα να γράφει ό,τι όρους θέλει στο κείμενο της εγγύησης με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματός μας. Αυτό σημαίνει ότι εάν βρεθεί υγρασία εντός του κινητού και η εταιρία αρνηθεί να επισκευάσει την βλάβη τότε εμείς έχουμε το δικαίωμα να καταφύγουμε στο νόμο, κι εφόσον αποδείξουμε ότι η υγρασία προέκυψε ως αποτέλεσμα κατασκευαστικού ελαττώματος τότε η εταιρία είναι υποχρεωμένη να μας το επισκευάσει, ασχέτως του όρου που έθεσε στην εγγύηση.

 

Προφανώς η περιπτωσιολογία είναι άπειρη και κάθε περίπτωση αντιμετωπίζεται ξεχωριστά. Το θέμα είναι να μην καθόμαστε άπραγοι όταν μας τυχαίνουν τέτοια περιστατικά και να ζητούμε την συνδρομή των αρμοδίων οργάνων ή/και δικηγόρου.

 

 

Παρακαλώ τους διαχειριστές να μεταφέρουν το θέμα σε άλλη ενότητα, εάν το κρίνουν σκόπιμο, λόγω της φύσης του θέματος.

Edited by cna
Διόρθωση λαθών

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

μπραβο πολυ ωραιος και χρησιμος οδηγος...

(σχεδόν) πάντα φιλικά, Αλέξης

Apple iPhone 12 Pro 256GB Gold + Apple iPhone 7 Plus 128GB Gold + Xiaomi Redmi 4X Dual sim Black + Apple Watch Series 3

Link to comment
Share on other sites

Σας ευχαριστώ παιδιά. Αν κάποιος έχει να προσθέσει ή να ρωτήσει κάτι μπορεί να το κάνει ελεύθερα... Edited by cna

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

Οταν ειδα το τιτλο του θεματος αλλου πηγε το μυαλο μου..

 

Να δωσω 300€ να παρω κινητο και 50€ για να παρω παππουτσια

ή

Να δωσω 200€ να πάρω κινητό και 150€ για να πάρω παππουτσια

ή

Να δώσω 150€ για κινητο, 100€ για παππούτσια και 100€ για τζιν?

 

Οδηγος για να αποφυγουμε τον ακριβο υπερκαταναλωτισμο..:yawn:

Link to comment
Share on other sites

Εάν είχε άλλο τίτλο, πχ εγγυήσεις, θα το κοιτούσες καθόλου;

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

Εάν είχε άλλο τίτλο, πχ εγγυήσεις, θα το κοιτούσες καθόλου;

 

Ίσως όχι αλλά θα ήταν πιο ειλικρινής και αντικειμενικός. Διότι όπως απαιτείς από τις εταιρείες να είναι σωστές και αντικειμενικές απέναντί σου ως καταναλωτή έτσι θα είσαι και εσύ (το "εσύ" δεν είναι προσωπικό). Προσωπικά δε θα έμπαινα διότι αυτά όλα τα έχω διαβάσει σε, τουλάχιστον, δυο θέματα αυτούσια ή με παραλλαγές.

Αλλά αφού τον έγραψες με αυτό το τίτλο, αν θέλεις, κάνε τουλάχιστον μια αλλαγή και αφαίρεσε τη λέξη "καλού".

 

:)

Edited by tazio
Link to comment
Share on other sites

Καταρχάς τον τίτλο δεν τον έβαλα με σκοπό να ξεγελάσω κανέναν. Προφανώς η ερώτησή μου ήταν μεταξύ αστείου και σοβαρού. Για μένα καλός καταναλωτής είναι ο ενημερωμένος καταναλωτής. Αν σας ενοχλεί όμως ο τίτλος θα τον αλλάξω σε κάτι πιο...ταιριαστό.

 

Όσο για το γεγονός ότι τα διάβασες σε άλλα θέματα μπορεί και να ισχύει αλλά φαντάζομαι ότι συμφωνείς πως είναι καλό να υπάρχουν συγκεντρωμένα σε ένα μέρος.

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Πολυ χρησιμος οδηγος!

Αλλα οπως ειπες οι περιπτωσεις ειναι απειρες..

Ειδικα στην Ελλαδιτσα μας,πολλοι << επαγγελματιες >> κανουν τις παπιες με οποιον τροπο τους συμφερει και τους καπνισει,για να μην μπλεκουν με εγγυησεις.

Τις προαλλες,μαγαζι που συνεργαζοταν με το πλαισιο αρνηθηκε να καλυψει εγγυηση,επειδη η εγγυηση ηταν στο τελος της ( 15 μερες πριν ληξει ) με ασχετα επιχειρηματα.

Ενα τηλεφωνημα στο πλαισιο ελυσε το προβλημα.

Προσεξτε λοιπον...

Link to comment
Share on other sites

Πολύ χρήσιμος οδηγός! Αυτό που σκέφτομαι είναι οτι αν αγοράσεις από ασχετα site οπως αυτά που βρίσκεις στο skroutz μπορεί ανα πάσα στιγμή να κλεισουν-ειδικά όπως είναι σήμερα τα πράγματα-οπότε για τι εγγυηση συζηταμε...Καλύτερα λοιπόν να αγοράζεις από καταξιωμένα μαγαζία, τύπου Πλαίσιο...
Link to comment
Share on other sites

Μπορείς να αγοράζεις εφόσον, όμως, πρώτα εξετάσεις εάν δίνει εγγύηση ο κατασκευαστής και ποια είναι η ισχύ της στην Ελλάδα.

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

Πολύ χρήσιμος οδηγός! Αυτό που σκέφτομαι είναι οτι αν αγοράσεις από ασχετα site οπως αυτά που βρίσκεις στο skroutz μπορεί ανα πάσα στιγμή να κλεισουν-ειδικά όπως είναι σήμερα τα πράγματα-οπότε για τι εγγυηση συζηταμε...Καλύτερα λοιπόν να αγοράζεις από καταξιωμένα μαγαζία, τύπου Πλαίσιο...

 

Πολύ σωστό αυτό στην περίπτωση που η εγγύηση είναι του εν λόγω καταστήματος. Για αυτό καλύτερα η εγγύηση να είναι από τον κατασκευαστή.

Hello !
Link to comment
Share on other sites

Πολύ σωστό αυτό στην περίπτωση που η εγγύηση είναι του εν λόγω καταστήματος. Για αυτό καλύτερα η εγγύηση να είναι από τον κατασκευαστή.

 

Αυτό πως θα το μάθεις πριν παραλάβεις το προιόν; Εστώ ότι ρωτάς στο εκάστοτε σκρουτζομάγαζο και σου λένε, ναι η εγγύηση είναι του κατασκευαστή. Τους εμπιστεύεσαι σίγουρα; Όπως είναι τα πράγματα δεν παίζει να ρισκάρεις με τις αγορές σου...:worry:

Link to comment
Share on other sites

Αυτό πως θα το μάθεις πριν παραλάβεις το προιόν; Εστώ ότι ρωτάς στο εκάστοτε σκρουτζομάγαζο και σου λένε, ναι η εγγύηση είναι του κατασκευαστή. Τους εμπιστεύεσαι σίγουρα; Όπως είναι τα πράγματα δεν παίζει να ρισκάρεις με τις αγορές σου...:worry:

 

Μία φορά που ήθελα να πάρω μία οθόνη Eizo και βρήκα ένα άγνωστο μαγαζί από το skroutz, πήγα και την παρέλαβα ο ίδιος (δεν είχα prepaid or debit card κι έπρεπε να πληρώσω cash) και τσέκαρα και την εγγύηση (τα χαρτιά του κατασκευαστή που είχε μέσα). Γενικώς δεν εμπιστεύομαι μικρά κι άγνωστα μαγαζιά όταν πρόκειται να δαπανήσω αρκετά λεφτά, για αυτό προτιμώ πιο γνωστά μαγαζιά (με εξαίρεση τα Media Markt). Πάντως καλό είναι να ξέρουμε από πριν και τι εγγύηση δίνει ο κάθε κατασκευαστής στη χώρα μας, αν πρόκειται να δαπανήσουμε πολλά λεφτά.

Hello !
Link to comment
Share on other sites

Αυτό πως θα το μάθεις πριν παραλάβεις το προιόν; Εστώ ότι ρωτάς στο εκάστοτε σκρουτζομάγαζο και σου λένε, ναι η εγγύηση είναι του κατασκευαστή. Τους εμπιστεύεσαι σίγουρα; Όπως είναι τα πράγματα δεν παίζει να ρισκάρεις με τις αγορές σου...:worry:

 

Από τη στιγμή που αγοράζεις ένα κινητό από ευρωπαϊκή χώρα, αυτομάτως συνοδεύεται από εγγύηση 2 ετών και η ελληνική αντιπροσωπεία της κατασκευάστριας εταιρείας είναι υποχρεωμένη να το δεχτεί. Η μόνη περίπτωση στην οποία θα υπάρξει πρόβλημα είναι αν το κινητό δεν έχει εισαχθεί επισήμως στη χώρα μας. Για παράδειγμα, αν αγοράσεις ένα Sony Xperia το οποίο δεν υπάρχει στα ελληνικά καταστήματα, τότε το service της Sony Ελλάδος δεν θα το δεχτεί.

 

Επίσης, όσον αφορά το προηγούμενό σου μήνυμα, αν αγοράσεις ένα προϊόν (ας υποθέσουμε και πάλι κινητό) από κάποιο "γωνιακό" μαγαζί απ'αυτά που συνεργάζονται με το Skroutz και στη συνέχεια κλείσει, μπορείς κάλλιστα να απευθυνθείς στο επίσημο service της συσκευής ή σε κάποιο κατάστημα Γερμανός όπου δέχεται για επισκευή και κινητά που έχουν αγορασθεί από διαδικτυακά μαγαζιά.

Link to comment
Share on other sites

Από τη στιγμή που αγοράζεις ένα κινητό από ευρωπαϊκή χώρα, αυτομάτως συνοδεύεται από εγγύηση 2 ετών και η ελληνική αντιπροσωπεία της κατασκευάστριας εταιρείας είναι υποχρεωμένη να το δεχτεί.

 

Μάλλον απάντησες χωρίς να διαβάσεις την πρώτη δημοσίευση σε αυτό το θέμα. Δεν υπάρχει υποχρεωτική διετής εγγύηση (η Apple δίνει 1 χρόνο εγγύηση και είναι καθ' όλα νόμιμη), υπάρχει διετής νομική κάλυψη του καταναλωτή για εργοστασιακά ελαττώματα και ελλείψεις ιδιοτήτων που θα έπρεπε να έχει το κινητό βάσει της διαφήμισής του κλπ. Επίσης καμία αντιπροσωπεία δεν είναι υποχρεωμένη να δεχτεί τίποτα εάν δεν αναφέρεται ρητά κάτι τέτοιο στους όρους της σύμβασης με την μητρική εταιρία. Μπορεί κάλλιστα να σε παραπέμψει στην αντιπροσωπεία της χώρας από την οποία εισήχθη το κινητό εάν η μητρική εταιρία δεν της επιβάλλει να δέχεται προς επισκευή όλα τα κινητά, από όποια χώρα και εάν προέρχονται.

 

Για να σε προλάβω, στο θέμα της ετήσιας εγγύησης που προσφέρει η Apple και την εις βάρος της απόφαση στην Ιταλία αναφέρομαι εκτενώς στο FAQ που συνοδεύει την πρώτη δημοσίευση.

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Αντιθέτως, εάν διαπιστωθεί ότι το GPS δεν δουλεύει τον 18ο μήνα από την αγορά τότε θα πρέπει εγώ, ο αγοραστής, να αποδείξω ότι πρόκειται για εργοστασιακό ελάττωμα που υπήρχε την στιγμή της αγοράς ώστε να ζητήσω την όποια επανόρθωση. Αυτά σε γενικές γραμμές αναφορικά με την "2ετή εγγύηση" των προϊόντων.

Πολύ διαφωτιστική η εξήγηση, ομολογώ ότι δεν το γνώριζα. Το ερώτημα που προκύπτει, για εμάς τους "απλούς" καταναλωτές, είναι ποιά είναι η υποχρέωσή μας σε αυτό το διάστημα; Δηλαδή, αν προκύψει πρόβλημα στη συσκευή μου στο 18ο μήνα, τι πρέπει να κάνω για να αποδείξω ότι πρόκειται για εργοστασικό ελάττωμα ώστε να ζητήσω την επανόρθωση; Είναι καθαρά νομικό το θέμα και, στην πράξη, απλώς στέλνω τη συσκευή στο service για να αποφασίσει (είτε στον 1ο χρόνο, είτε στο 2ο) ή πρέπει να κάνω κάτι ιδιαίτερο για να αιτηθώ την κάλυψη της επισκευής από την εταιρεία;

Edited by liberostelios
Link to comment
Share on other sites

Εδώ τα πράγματα περιπλέκονται κάπως. Καταρχάς δεν μπορείς να επέμβεις στα ενδότερα της συσκευής μόνος σου γιατί δεν είσαι "εξουσιοδοτημένος" για κάτι τέτοιο. Αυτό που φαντάζομαι πως θα συμβεί είναι να πάει η συσκευή στο service οπότε θα ζητήσεις να παρίσταται δικός σου πραγματογνώμονας κατά την διάρκεια της εκτίμησης της βλάβης. Εάν οι απόψεις είναι αντικρουόμενες μεταξύ του service και του πραγματογνώμονα που έχεις ορίσει τότε αρχικά καταγγέλεις την παρατυπία στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και εφόσον δεν βρεθεί λύση συνεχίζεις νομικά.

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

Υπό "φυσιολογικές" συνθήκες, όμως, μπορώ να αιτηθώ εγώ από το service να μου κάνει αυτό τον έλεγχο, έστω και χωρίς να στείλω πραγματογνώμονα (ας πούμε ότι ευελπιστώ ότι θα πέσω σε κάποιον "ηθικό" υπάλληλο που θα μου πει την αλήθεια); Και στην περίπτωση που στείλω πραγματογνώμονα, τα έξοδα του βαραίνουν εμένα ή την εταιρεία (στην περίπτωση, φυσικά, που αποδειχθεί ότι πρόκειται για πρόβλημα της συσκευής και ότι δε φέρω ευθύνη);
Link to comment
Share on other sites

Καταρχάς να πω ότι οι απαντήσεις μου επί του θέματος δεν είναι και η απόλυτη αλήθεια καθώς ούτε μου έχει τύχει ούτε έχω κάποιον γνωστό στον οποίο να έχει τύχει κάτι παρόμοιο (αναφορικά με συσκευές γιατί στην επαγγελματική μου δραστηριότητα συμβαίνει συχνά). Λοιπόν, μπορείς να περιμένεις απλά την απάντηση που θα σου δώσει το service και εάν δεν σε καλύπτει τότε θα απαγορεύσεις την οποιαδήποτε εργασία επισκευής έως ότου διευθετηθεί το ζήτημα. Τα έξοδα του πραγματογνώμονα σε αυτό το αρχικό στάδιο βαρύνουν εσένα, οπότε θεωρητικά είναι λίγο δύσκολο να προχωρήσει κανείς σε ορισμό πραγματογνώμονα εκτός κι εάν αναφερόμαστε σε ακριβές συσκευές. Edited by cna

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

Οκ, κατανοητό. Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις, πάντως, πολύ κατατοπιστικές και συγχαρητήρια για τον οδηγό (πολύ σημαντικός και χρήσιμος). ;)
Link to comment
Share on other sites

Να πω βέβαια πως αν κανείς είναι 100% σίγουρος ότι η βλάβη δεν προήλθε από την χρήση (για παράδειγμα σταμάτησε να ανοίγει η συσκευή αλλά όχι επειδή πείραξα την ταχύτητα της CPU ή επειδή μου έπεσε σε νερό) μπορεί να κινηθεί αμέσως νομικά* μετά την άρνηση του πωλητή για επισκευή της βλάβης δωρεάν. Τι κερδίζει; Καταρχάς εφόσον δικαιωθεί όλα τα έξοδα της δίκης (συμπεριλαμβανομένου του πραγματογνώμονα που οπωσδήποτε θα ορίσει το δικαστήριο) θα τα επωμιστεί ο πωλητής. Κατά δεύτερον θα αποτελέσει ένα "φόβητρο" και για τις άλλες εταιρίες ώστε να βγάζουν ποιοτικά προϊόντα εξ αρχής. Άλλωστε το πνεύμα του νόμου και της οδηγίας είναι αυτό: θα πρέπει οι εταιρίες να παραδίδουν ποιοτικά προϊόντα στον τελικό καταναλωτή.

 

*Η αλήθεια είναι ότι πολύ σπάνια τα πράγματα οδηγούνται στα δικαστήρια γιατί η κάθε εταιρία δεν θέλει να "στιγματιστεί" το όποιο καλό όνομά της με αρνητική δημοσιότητα.

Edited by cna

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

cna είναι άψογο το άρθρο σου μας ανοίγεις τα μάτια!!!!!

 

Σε ευχαριστώ πολυ που τα μοιραστηκες μαζί μας.

[sIGPIC][/sIGPIC]Σοφός δεν είναι μόνο αυτός που ξέρει πολλά αλλά αυτός που ξέρει που να βρει τα υπόλοιπα Bacon
Link to comment
Share on other sites

Παιδιά οι ευχαριστίες όχι μόνο σε εμένα αλλά και στους runner70 και cookieman, με τους οποίους είχαμε μια κόντρα σε άλλο θέμα η οποία οδήγησε στην συγγραφή του παρόντος άρθρου.

1) Οδηγός καταναλωτή (περί εγγυήσεων) -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357763

2) Backup της rom χωρίς root -> http://www.myphone.gr/forum/showthread.php?t=357312.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Κοινοποίηση

×
×
  • Create New...