Jump to content

Άποψη: Το σύμπλεγμα του χάους (ή αλλιώς, η ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών)


Sovjohn
 Κοινοποίηση

Recommended Posts

Στα πλαίσια των δημοσιεύσεων από χρήστες στην περιοχή Απόψεις και κατόπιν αδείας του χρήστη Sovjohn, φιλοξενούμε την ανάλυσή του αναφορικά με την κατάσταση στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών. Το άρθρο αναδημοσιεύεται από το Think Telecoms EU, το οποίο αποτελεί ένα think tank για τις τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Σκοπός του είναι να προσφέρει μια πλατφόρμα ανταλλαγής απόψεων, όχι όμως ακολουθώντας την λογική "συζήτησης" (όπως συμβαίνει λόγου χάρη σε ένα forum), αλλά με τη λογική "αναλύσεων, άρθρων, ιδεών" που επιδέχονται σχολιασμό από την ευρύτερη κοινότητα. Τονίζουμε για άλλη μια φορά, ότι οι δημοσιεύσεις των μελών μας στην περιοχή «Απόψεις», αφορούν προσωπικές τους θέσεις/αναλύσεις/ιδέες τις οποίες το Myphone δημοσιεύει, χωρίς απαραίτητα να αποδέχεται.

 

Το σύμπλεγμα του χάους (ή αλλιώς, η ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών) - Part I

 

Στο σημερινό άρθρο θα ασχοληθούμε με το status quo της αγοράς τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα, και θα προσπαθήσουμε να βγάλουμε μερικά συμπεράσματα για την τωρινή κατάσταση που επικρατεί, αντικειμενικά και εμπεριστατωμένα κατά το δυνατόν, ανά τομέα (σταθερή τηλεφωνία & internet, κινητή τηλεφωνία, premium services κτλ).

 

Δεδομένου όμως ότι το κάθε κομμάτι της αγοράς έχει τα δικά του χρήσιμα συμπεράσματα να προσφέρει, η ανάλυση θα γίνει σε 2 μέρη: Στο πρώτο μέρος θα μείνουμε επικεντρωμένοι στον τομέα της σταθερής τηλεφωνίας & internet - Στο δεύτερο μέρος θα αναλύσουμε τον τομέα της κινητής τηλεφωνίας και τις λοιπές αγορές (IPTV, Wimax, premium services, κτλ).

 

Σταθερή Τηλεφωνία & Internet:

 

Το πεδίο μάχης της αγοράς από το 2001 (θεωρητικά), το 2003 με την πρώτη εμφάνιση του ADSL από τη Vivodi, και το 2006 με την πρώτη εμφάνιση του LLU σαν κάτι "φυσιολογικό" και όχι "αναρχικό" όπως γινόταν παλιότερα, έχει περάσει από πολλά κύματα και εμπόδια για να φτάσει εκεί που είναι σήμερα.

 

Που είναι σήμερα, θα ρωτήσετε? Σε μια κατάσταση που, ομολογουμένως, έχει ωφελήσει πολύ τους καταναλωτές / συνδρομητές, αλλά όχι όσο έπρεπε, εν μέρει και λόγω του καννιβαλισμού των ίδιων των παρόχων. Είχαμε, από το 2006 μέχρι σήμερα, πανελλαδικά δίκτυα οπτικών ινών, επέκταση της κάλυψης των εναλλακτικών παρόχων σε εκατοντάδες Α/Κ ΟΤΕ, λανσάρισμα υπηρεσιών επόμενης γενιάς βασισμένες στο VOIP και το IPTV, απεριόριστες κλήσεις για κάθε βαλάντιο...και (κυρίως) έναν ανίερο πόλεμο που συνεχίζεται για χρόνια και πρώτο θύμα του είχε και έχει την λειτουργική κερδοφορία των παρόχων. Ως δεύτερο θύμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο ΟΤΕ, με την μείωση μεριδίου αγοράς του στον τομέα ADSL / broadband πρωτίστως, αν και ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών internet έχει εκτιμήσει την "αξιοπιστία" που διαφημίζει ο Οργανισμός, και έτσι τον προτιμά χωρίς δεύτερη κουβέντα, ειδικά αν είχε άσχημες εμπειρίες από (οποιονδήποτε) εναλλακτικό πάροχο στο παρελθόν. Άλλωστε, αν κάποιος έχει πλήρη εικόνα της αγοράς, θα διαπιστώσει ότι τα τέλη, οι χρεώσεις, τα πάγια, και οτιδήποτε σχετικό (π.χ. εγγυητικές επιστολές, κτλ) που εισπράττει ο ΟΤΕ από όλους τους άλλους παρόχους, είναι τόσο πολλά, που δεν θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τον Οργανισμό ακριβώς "ριγμένο" στην μοιρασιά. Το αντίθετο μάλιστα.

 

Παρ' όλα αυτά, σήμερα πλέον τα περιθώρια κέρδους φαίνονται να είναι μικρότερα παρά ποτέ (χαρακτηριστικά - πολλά από τα πακέτα της αγοράς διατίθενται με πάγιο τέλος στα 20 ή λίγο παραπάνω € ανά μήνα - τιμή που μπορεί να μην περιλαμβάνει απεριόριστες κλήσεις και λοιπά καλούδια, αλλά δεν περιλαμβάνει και περισσότερα απο 10 € εσόδων -και όχι κέρδους- για τον εκάστοτε πάροχο...), η αγορά αναγκαστικά μικραίνει, και μικραίνει αρκετά. Αν ανατρέξουμε στα ονόματα... του παρελθόντος, θα δούμε ότι οι πρώην "παίκτες" (είτε ISP είτε καθετοποιημένοι εναλλακτικοί πάροχοι με πλήρεις υπηρεσίες) είναι πολύ περισσότεροι από τους νυν. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Altec Telecoms, Greek Telecom, grapes, Intraconnect, Telepassport, Lannet, Sparknet, Compulink.

 

Εκτός από τους πρώην παίκτες, από τους νυν, διακρίνουμε μια ιδιάζουσα υποκατηγορία, τους "υπό εξαφάνιση", οι οποίοι αργά ή γρήγορα με βάση το επενδυτικό πλάνο και την συμμετοχή τους στον εκάστοτε όμιλο, θα πάψουν να έχουν διαφορετικό brand name. Σε αυτή την κατηγορία εντάσσεται η Tellas (η οποία πλέον το ακριβοχτισμένο, κάποτε, brand name "Tellas" το διατηρεί μόνο ως περιγραφή σε κάποια πακέτα της, και γενικότερα σε μικρό χρονικό διάστημα αναμένεται να γίνει 100% WIND) και η Vivodi (η οποία διατηρεί την ίδια στάσιμη παρουσία που είχε τα τελευταία 3-4 χρόνια, με την On Telecoms να παίρνει όλο το "media attention" στην αγορά, όπως και τα resources. Νέο προϊόν με όνομα Vivodi μάλλον δεν θα (ξανά)δούμε, αντίθετα, νέα προϊόντα On Telecoms υπάρχουν συγκριτικά πάρα πολλά).

 

Η κατάσταση, φυσικά, και στους νυν παίκτες, δεν χαρακτηρίζεται ακριβώς ως "ρόδινη", καθώς η παροιμία που φαίνεται να ταιριάζει περισσότερο στην τωρινή κατάσταση, με την κρίση να απλώνει τα γαμψά νύχια της απειλητικά πάνω από τα κεφάλια των παρόχων, είναι η "Ήτανε στραβό το κλήμα, το 'φαγε κι ο γάιδαρος". Γενικότερα, πέρα από παρόχους-διάττοντες αστέρες που μας έχουν ήδη αποχαιρετίσει, φαίνεται ότι τα business plans ακόμα και "μεγάλων" ονομάτων δεν "βγαίνουν", με αποτελέσματα πιθανόν δραματικά. Ας δούμε λίγο την εικόνα που επικρατεί συνοπτικά και αλφαβητικά:

 

  • Cyta Hellas: Θα μπορούσε κανείς να την χαρακτηρίσει σαν τη μόνη εταιρία του κλάδου που...δεν ανησυχεί, και όταν όλοι οι άλλοι συρρικνώνονται με τον ένα ή άλλο τρόπο, αυτή επεκτείνεται. Τα σχέδια της για το 2010 είναι πραγματικά μεγαλεπήβολα, η είσοδος της στην Ελληνική αγορά, συνοδευόμενη με μεγάλες δόσεις υπομονής και προσεκτικό προγραμματισμό, της έχει αποφέρει το μεγαλύτερο μερίδιο πελατών με (αναλογικά) τις λιγότερες (ως τώρα) επενδύσεις, και σε αυτή τη φάση, αν έχει κάποιος την οικονομική επιφάνεια ώστε να πιέσει δυνατά για να εδραιωθεί στο #2 της αγοράς, αυτή είναι η Cyta. Απομένει να μάθουμε, το αμέσως επόμενο διάστημα, τι θα γίνει με την Αττική, καθώς word on the street είναι ότι δεν θα πάει μόνη της εκεί (κάτι που θα απαιτούσε πολύ χρόνο και resources), αλλά με λύση "με το κλειδί στο χέρι".
    .
  • Forthnet: Αν ήθελε κάποιος να κάνει έναν απολογισμό του 2009, αυτός θα ήταν κατά βάση αρνητικός. Η εταιρία που κατάφερε να μαζέψει την περισσότερη αρνητική δημοσιότητα στους χρήστες internet - ή τουλάχιστον σε αυτούς που γνωρίζουν πόσο κάνει 2+2 στην αγορά, και δεν αλλάζουν πάροχο επειδή κάποιος τους πήρε τηλέφωνο και τους πρότεινε 2 μήνες υπηρεσίας δωρεάν, ένα μασαζοκαλσόν και μια συνδρομή σε γυμναστήριο για να χάσουν τα περιττά κιλά που θα αποκτήσουν από την "υπέρτατη εμπειρία internet" - μέσω των απαντήσεων της στην περίφημη ομαδική καταγγελία 510 ατόμων (Εν συντομία η απάντηση συνοψιζόταν σε: "Δεν αναγνωρίζουμε την παρούσα ως ομαδική καταγγελία. Κόψτε το λαιμό σας ή αλλάξτε πάροχο, thank you") και την πολιτική "no free peering" στο GR-IX, συνέχισε την δυναμική πορεία των τελευταίων ετών η οποία συνοψίζεται στο motto "Money talks and bullshit walks", ή αλλιώς "Αν έρχονται 500 νέοι πελάτες, γιατί να μην φύγουν και 100?". Παρ' όλα αυτά, εμφανίζει τα "θετικότερα" οικονομικά αποτελέσματα σε σχέση με τους ανταγωνιστές της, αν και μεγάλο ποσοστό του πελατολογίου της υπάρχει διότι απλά... δεν γνωρίζει τι εστί forthnet, πέραν από τη διαφήμιση του πράγματος. Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι αδυσώπητη: Ο κατ' όνομα #2 πάροχος στη χώρα μετά τον ΟΤΕ, δεν έχει δείξει διάθεση ούτε καν να διορθώσει σε ικανοποιητικό βαθμό τα σοβαρά προβλήματα στο δίκτυο και στις υπηρεσίες του... Αντίθετα, διαφημίζεται παντού πρώτος και καλύτερος. Άρτος και θεάματα, έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, και η forthnet του 2010 δεν αποτελεί εξαίρεση στον "κανόνα".
    .
  • Hellas On Line: Ο νούμερο τρία της αγοράς, απασχολεί που και που τα νέα με αμφιλεγόμενες (ή όχι και τόσο) κινήσεις. Θα έλεγε κανείς ότι είναι ο πάροχος που τόλμησε πρώτος να διαφοροποιηθεί πραγματικά από το "one size fits all" που πρέσβευε η αγορά double play κτλ τόσο καιρό, και τους τελευταίους μήνες, το 2009 γενικότερα, έχει δείξει ένα προφίλ πιο ευρείας κατανάλωσης. Από το hol tv, μέχρι το internet με την ημέρα σε σταθερή γραμμή, οι προτάσεις σίγουρα είναι κάτι το "φρέσκο". Επίσης, καθώς δεν έχει δώσει ρεσιτάλ αναισθησίας και δεσποτισμού όπως άλλοι πάροχοι αντίστοιχου μεγέθους, ονόματα δε (?) λέμε, είναι πιο "συμπαθής" ανάμεσα στους χρήστες internet. Βέβαια, για να κάνουμε το δικηγόρο του διαβόλου, υπάρχουν πράγματα που πραγματικά προβληματίζουν για την πορεία (και) της αξιαγάπητης, ροζ/φούξια, hol: Συγκεκριμένα, το γεγονός του ότι το δίκτυο αδυνατεί πλέον να δώσει σωστές ποιοτικά υπηρεσίες ακόμα και σε μισθωμένα (και όχι, το να έχει 400 ms latency ένα μισθωμένο δεν είναι φυσιολογικό, αν αναρωτιόσασταν), καθώς και το ότι μια μεγάλη μερίδα των νέων πελατών έχει προέλθει από αμφιβόλου ποιότητας και στελέχωσης τηλεπωλήσεις σε παππούδες, γιαγιάδες, και λοιπούς δυστυχείς που δεν ξέρουν τι εστί LLU (ούτε τι εστί HOL), θα πρέπει να προβληματίζει πρωτίστως την διοίκησή της, αν όχι τους καταναλωτές. Παρ' όλα αυτά, και υποθέτοντας ότι δεν υπάρχει κάτι πραγματικά σοβαρό στις συνομιλίες τους με την forthnet, θα συνεχίσουν την σχετικά αξιοπρεπή πορεία τους, ντυμένοι στα φούξια βεβαίως. Και στο μέλλον (όταν έχει αποτιμηθεί 100% και η τυχόν υπεραξία της συνεργασίας με τη Vodafone), βλέπουμε.
    .
  • Net One: Θα μπορούσε κανείς να παραλληλίσει την παρουσία της Net One με ένα μεσιτικό γραφείο, που προσπαθεί να πουλήσει μια μεζονέτα επειδή τελικά ο αρχικός της αγοραστής αποφάσισε ότι δεν έχει καλή θέα στη θάλασσα. Μετά το 2006, όταν και ξεκίνησε ο σχεδιασμός υπηρεσιών LLU κτλ (που, οφείλουμε να τονίσουμε, ήταν πιο φιλόδοξος από αυτό που έγινε τελικά, καθώς ανέφερε και Θεσσαλονίκη), απ' ότι φαίνεται κάθε χρόνο τίθεται η ερώτηση "Αυτό το μαγαζί, ποιος θα το πάρει?", με αμφίβολα ως τώρα αποτελέσματα. Το 2008 έγινε η πολυθρύλητη συγχώνευση με την Algonet, η οποία ναι μεν ολοκληρώθηκε λειτουργικά κάπου ένα χρόνο μετά, αλλά δεν προσέφερε ποτέ "αυτό το κάτι διαφορετικό", καθώς το πάλαι ποτέ "βαρύ πυροβολικό" της εταιρίας, δίκτυο LLU, δεν αξιοποιήθηκε ποτέ, αλλά παρέμεινε "στον αυτόματο πιλότο" έκτοτε. Οι υπηρεσίες που αναπτύσσονται στην οντότητα Net One - Algonet έχουν, για να το θέσουμε ευγενικά, στο στόχαστρο τους μερικά από τα πλέον niche κομμάτια της αγοράς, και το LLU δεν είναι σε αυτά τα κομμάτια της αγοράς. Το 2009 λοιπόν ακολούθησαν κύκλοι συζητήσεων με Cyta & On Telecoms, με την δεύτερη να υπογράφει και προσύμφωνο συνεργασίας μάλιστα, χωρίς (καλά το μαντέψατε) να συμβεί τίποτα. Το 2010 η πορεία φαίνεται πως ξεκαθαρίζει κάπως, και ουσιαστικά ή θα αποσχιστεί το LLU και θα πάει εις τον υψηλότερον πλειοδότην τζαμαί, αν αυτό σας λέει κάτι, ή αν μη τι άλλο το δίκτυο και οι υπηρεσίες LLU θα συρρικνωθούν δραματικά. Εφόσον η εταιρία δεν διαθέτει κακούς ανθρώπους ως επί το πλείστον, μόνο φαντάσματα με κακές αποφάσεις που λήφθηκαν σε παλιότερο χρόνο, ας τους ευχηθούμε ό,τι καλύτερο.
    .
  • On Telecoms: Αυτό που αρμόζει να αναφερθεί πρώτο για την on, είναι διττής φύσεως, καλό και κακό, ρόδο και αγκάθι, κτλ: α) Κατάφερε να πάρει το www.on.gr μετά από τόσο καιρό, το 2009 και β) Η συγχώνευση που έφερε εις πέρας με τη Vivodi είναι, σε παράφραση που έκανε ένας καλός φίλος του γνωστού ήρωα cartoon
    , "By your powers combined...I am Captain Debt!". Κοινώς, τα χρέη του όχι-και-τόσο-μακρινού παρελθόντος στοιχειώνουν την εταιρία, η οποία πολύ θα ήθελε η κατάσταση να ήταν διαφορετική. Ωστόσο, η διαφήμιση (αν και πιο λελογισμένη τώρα πιά) συνεχίζεται ακάθεκτη, οι προσφορές το ίδιο, τα νέα πακέτα έχουν γίνει δεκάδες σε αριθμό... Desperate times call for desperate measures, όπως λένε οι φίλτατοι Αγγλοσάξονες, αλλά το churn των πελατών δεν λέει να μειωθεί. Αξιοσημείωτο παραμένει το γεγονός ότι το 2009 η εταιρία, με προσφορές και με διαφημίσεις σε ισχύ για μεγάλη διάρκεια χρόνου, έμεινε οριακά σταθερή σε αριθμό πελατών, με τάσεις μείωσης. Εφόσον λοιπόν δεν φαίνεται, πια, πιθανό να έρθει ένας Κύπριος ιππότης σε άσπρο άλογο και να σώσει την κατάσταση, μένει να δούμε τις κινήσεις των μετόχων με αυτό το δεδομένο ανά χείρας. Όσο ζει (η εταιρία), ελπίζουμε.
    .
  • Tellas / Wind: Ίσως θα έπρεπε, αλφαβητικά μιλώντας, η Wind να μπει τελευταία σε αυτό το άρθρο... Και αυτό το λέμε γιατί η Tellas δεν υπάρχει πια, την πάτησε το τρένο. Δεν αναφερόμαστε βέβαια στην μη υπάρχουσα πλέον Tellas ΑΕ / Evergy SA όπως ήταν το κανονικό της όνομα κάποτε, αλλά στο όνομα της, το brand name αυτό καθ' αυτό. Το όνομα λοιπόν που, καλώς ή κακώς, ήταν "εκεί" από το 2003 και μετά, με λιγότερες καλές στιγμές όπως την εμπορική διάθεση του Tellas Zisto, και περισσότερες κακές στιγμές, όπως τα πάγια που δεν διακόπτονταν ποτέ σε συνδέσεις προεπιλογής, enough said, δεν υπάρχει πια. Σχεδόν. Τα Χριστούγεννα του 2009 η ιδιοκτήτρια του ονόματος, σήματος, website, κτλ της Tellas, Wind Hellas, "διακριτικά" εξαφάνισε το όνομα και το λογότυπο ακόμα και από το http://www.tellas.gr . Τα νέα προϊόντα που λανσαρίστηκαν έκτοτε λέγονται Wind. Οι λογαριασμοί στους συνδρομητές πλέον είναι Wind. Δεν είναι άσκηση πυρηνικής φυσικής λοιπόν το συμπέρασμα του ότι...Tellas is no more. Βέβαια, με τα ορια και τις διαφοροποιήσεις ανάμεσα στο τμήμα κινητής και το τμήμα σταθερής του ομίλου να συρρικνώνονται δραματικά, δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει αν αυτό είναι καλό ή κακό - πρόσφατες και λιγότερο πρόσφατες κινήσεις από τη μεριά της Wind πάντως, δυστυχώς δεν προδιαθέτουν για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα...
    .
  • Vivodi: Α, ναι. Η πρωτοπόρος Vivodi των ετών 2002-2003. Δεν υπάρχουν πολλά πράγματα να ειπωθούν εδώ, καθώς η εταιρία βρίσκεται σε zombie mode αντίστοιχο μονάχα του Resident Evil. Το "βάρος" και η "ανάπτυξη" δόθηκε στην On Telecoms, γαρ, άρα ακόμα και το ίδιο το website της εταιρίας επάξια καταλαμβάνει την 1η θέση στα βραβεία "Περισσότερο εγκατελειμμένες ιστοσελίδες εταιριών της τελευταίας τριετίας". Δεν χρειάζεται να το αναλύσουμε περισσότερο το θέμα, αρκεί να πούμε ότι οι έντυποι, αναλυτικοί, τιμοκατάλογοι, ακόμα "ισχύουν από 11/2008" και δεν περιλαμβάνουν 21% ΦΠΑ (αλλά 19%, ακόμα). May eternal life treat you well, dear Vivodi.
    .
  • ΟΤΕ: "Η πιο σταθερή μας σχέση" είναι εκτός συναγωνισμού. Ανεξάρτητα με το πιστεύουν οι συνδρομητές που ορκίζονται αιώνια πίστη στον Οργανισμό, και οι εργαζόμενοι σε αυτόν, ακόμα και αν αύριο εκχωρούνταν όλοι οι βρόχοι της χώρας σε αναλλακτικούς, το όφελος που θα είχε ο Οργανισμός θα ήταν, ακόμα και τότε, τεράστιο. Δεν θα είχε υπερκέρδη 200%, θα είχε απλά κέρδη του 100%. Το τι πραγματικά πληρώνει ένας πάροχος για να τολμήσει να προσφέρει υπηρεσίες σε τελικούς χρήστες, είναι ένα θέμα που χρήζει ξεχωριστού και μεγάλου μάλιστα άρθρου, καθώς οι χρεώσεις είναι πάμπολλες και για πολλές διαφορετικές κατηγορίες πραγμάτων! Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και με τη ρύθμιση στην οποία υπόκειται ο Οργανισμός, δεν έχει δικαίωμα να απαιτεί τη λύπησή μας - μονάχα ίσως την ενθάρρυνσή μας να συνεχίσει να κρατάει το μέσο όρο των υπηρεσιών που παρέχει σε ικανοποιητικά επίπεδα, μετά την "στροφή στην ποιότητα" που επιχειρεί τα τελευταία χρόνια.

 

Συμπεράσματα αγοράς:

 

Σε περίπτωση που δεν το έχετε καταλάβει, οδηγούμαστε αργά αλλά σταθερά σε καρτέλ, ή σε κάτι που αν μη τι άλλο έχει όλα τα φόντα και όλα τα εχέγγυα να εξελιχθεί σε καρτέλ. Μοιάζει πλέον αρκετά πιθανόν να μείνουν σαν "ισχυροί πόλοι" μονάχα 3 ή 4 συνολικά εταιρίες ή όμιλοι πλην του ΟΤΕ, και όπως είναι εύκολα κατανοητό, η πρώτη τους δουλειά όταν φτάσουμε εκεί, δεν θα είναι οι... συντονισμένες μειώσεις τιμών. Σε συνδυασμό με το αδύναμο, επί της παρούσης, ρυθμιστικό περιβάλλον, καθώς για πολλές Ανεξάρτητες Αρχές και άλλους φορείς στην Ελλάδα "δεν υπάρχουν καρτέλ" και "δεν μπορεί να υπάρξει επέμβαση σε business plans εταιριών, god forbid", θα είναι καλό να αρχίσουμε όλοι τις επικλήσεις στο Χριστό, το Βούδα, το Βραχμαπούτρα, τη Μεγάλη Μακαρονάδα ή ότι άλλο διαθέτει ο καθένας τέλοσπάντων - τα πράγματα δεν προμηνύονται και τόσο καλά στο μεσοπρόθεσμο μέλλον.

 

Πηγή / άρθρο: http://thinktelecoms.eu/?p=72

 

Το σύμπλεγμα του χάους (ή αλλιώς, η ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών) - Part II

 

Στο σημερινό άρθρο θα συνεχίσουμε την ανάλυση της αγοράς τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα, που είχε ξεκινήσει στο πρώτο μέρος του άρθρου, πάντοτε με τελικό σκοπό την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων σχετικά με το status quo της αγοράς τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα. Μετά την ανάλυση του πρώτου μέρους, που είχε ως επίκεντρο τον τομέα της σταθερής τηλεφωνίας & internet, θα περάσουμε τώρα στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας και τις λοιπές αγορές (IPTV, Wimax, premium services, κτλ).

 

 

Κινητή Τηλεφωνία (Voice & Data):

 

Η κινητή τηλεφωνία στην Ελλάδα ως αγορά είναι σαφώς παλαιότερη, και περισσότερα χρόνια "απελευθερωμένη" σε σχέση με την αντίστοιχη αγορά σταθερής τηλεφωνίας. Αυτή τη στιγμή ως γνωστόν οι πάροχοι που υπάρχουν είναι τρεις, καθώς η τέταρτη άδεια που είχε αποκτήσει η Q-Telecom πέρασε στην ιδιοκτησία της Wind Hellas (τότε ΤΙΜ Hellas) με την εξαγορά της το 2005. Έχουμε σήμερα λοιπόν το εξής παράδοξο: Οι κύριοι πάροχοι είναι τρεις (Cosmote, Vodafone, Wind), πλην όμως υπάρχουν και "ανεξάρτητα" brand names που ανήκουν στον κάθε πάροχο, και πιθανόν να έχουν πολύ διαφορετική τιμολογιακή πολιτική από τα "κύρια πακέτα" του παρόχου.

 

Ενδεικτικά, και όχι περιοριστικά, αναφέρονται:

 

http://www.thinktelecoms.eu/images/tt_market_mobile.jpg

 

Η κατάσταση, ομολογουμένως, είναι τουλάχιστον... σύνθετη. Παρατηρούμε κατ' αρχάς ότι η απουσία πλήρους νομικού πλαισίου (και πιθανώς και η εν γένει απροθυμία των παρόχων κινητής να αποκτήσουν νέο, ανεξέλεγκτο, ανταγωνισμό) έχει στερήσει την αγορά από MVNO (Mobile Virtual Network Operators). Σε χώρες του εξωτερικού, όπου η αγορά κινητής τηλεφωνίας έχει αντίστοιχο ή μεγαλύτερο μέγεθος της ελληνικής, οι virtual πάροχοι είναι αρκετοί και κερδοφόροι συχνά - πυκνά. Εδώ, οι ίδιοι οι πάροχοι κινητής κατέφυγαν στη λύση δημιουργίας νέων brand names, όπως το Frog Mobile, ή απλά χρησιμοποιήσαν ήδη ανεπτυγμένα brand names, όπως η Q Card, για να δώσουν υπηρεσίες... μόνοι τους.

 

Ποιος ο λόγος να γίνουν όλα αυτά, θα ρωτήσετε? Η απάντηση είναι μία: Η σύμπραξη σε κάποιο βαθμό του ανταγωνισμού σε λογικές "καρτέλ" έχει οδηγήσει στο στατικό αυτό τοπίο όπου νέοι παίκτες δεν έχουν δραστηριοποιηθεί... σε μία αγορά, θυμίζουμε, από τις πλέον ανεπτυγμένες στην Ευρώπη, με τεράστια κέρδη! Οι εκάστοτε πάροχοι θα προτιμούσαν (φευ, το έκαναν κιόλας!) να δημιουργήσουν μια ψευδαίσθηση "διευρυμένου ανταγωνισμού" χρησιμοποιώντας brand names που δεν είχαν άμεση σχέση με τους ίδιους, παρά να δώσουν κομμάτι της αγοράς σε τέταρτο, πέμπτο, και γενικότερα νέο παίκτη.

 

Θα μπορούσε κάποιος να επιχειρηματολογήσει επί του θέματος, και να υποδείξει ότι και οι τρεις πάροχοι κινητής τηλεφωνίας, είτε άμεσα είτε έμμεσα (μέσα από τα "δεύτερα brand names" τους) έχουν επιδοθεί σε πολλές προσφορές, άρα το επιχείρημα περί καρτέλ είναι έωλο. Δυστυχώς, η πραγματικότητα διαψεύδει τις καλές προθέσεις. Οι πάροχοι, τα τελευταία χρόνια, έχουν προβεί σε εναρμονισμένες αυξήσεις και μεταβολές προγραμμάτων, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις πλέον μπορούν να χαρακτηριστούν "ίδια και απαράλλαχτα". Παλαιότερα αυτό το φαινόμενο έγινε αντιληπτό με τις τιμές των σύντομων γραπτών μηνυμάτων (SMS), πιο πρόσφατα, το φθινόπωρο 2009, παρατηρήθηκε η από κοινού αύξηση ελάχιστου χρόνου χρέωσης ανά κληση από 30'' σε 45'', και στους 3 παρόχους.

 

Για να τηρούνται τα προσχήματα, βέβαια, υπάρχουν ακόμα κατηγορίες συγκεκριμένων καρτοκινητών κυρίως που δεν συμμετέχουν με την ίδια θέρμη στις εναρμονισμένες αυξήσεις, όπως ενδεικτικά, η Q Card της Wind. Αυτό που όμως δεν εμπίπτει στην τήρηση των προσχημάτων, είναι η χαρακτηριστική άρνηση πολλών καταστημάτων Wind και αντιπροσώπων της εταιρίας να πραγματοποιήσουν πώληση νέων πακέτων ή φορητότητα προς Q Card, προτείνοντας τα αντίστοιχα προγράμματα καρτοκινητής Wind, τα οποία, εντελώς τυχαία, έχουν ελάχιστη χρέωση 45'' έναντι 1'' της Q Card, και γενικότερα πιο ακριβές χρεώσεις χωρίς να λάβουμε υπ' όψη μας τυχόν προσωρινές προσφορές.

 

Ακόμα όμως και αν οι πάροχοι κινητής διαρρηγνύουν τα ιμάτια τους σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του ανταγωνισμού στην αγορά κινητής, βλέπουμε εξόφθαλμα ότι μέχρι και... στις ονομασίες των πακέτων υπάρχει "ευγενής άμιλλα" και παρόμοια ονόματα και concept. Λαμπρό παράδειγμα, το Νέο Καρτοκινητό Vodafone, και η Νέα Καρτοκινητή Wind. Για να μην αναφέρουμε τα συμβόλαια, τα οποία σε πάρα πολλές περιπτώσεις έχουν πραγματικά αστείες διαφορές μεταξύ τους, και βασίζονται όλα στην ίδια κατηγοριοποίηση τιμών. Ο σοφός λαός λέει "ο κόσμος το χει τούμπανο..." και μάλλον δεν έχει άδικο, καθώς τα κατορθώματα των παρόχων κινητής τα τελευταία χρόνια θα χρειάζονταν όχι άρθρο, αλλά βιβλίο για να περιγραφούν πλήρως.

 

Τέλος, ας κάνουμε και μια σύντομη αναφορά στις προσφορές επί προσφορών, ώ προσφορές, που έχουν ξεκινήσει το 2010 στα καρτοκινητά. Το timing δεν είναι τυχαίο, ούτε και το μέγεθος των προσφορών είναι τυχαίο, με αρκετές από αυτές να υπόσχονται "απεριόριστα*" (*: Πολιτική δίκαιης χρήσης, 1.500 εννοούμε) λεπτά ομιλίας και SMS προς το τάδε ή το δείνα δίκτυο. Σκοπός όμως όλων αυτών είναι να μεγαλώσει η ταυτοποιημένη πελατειακή βάση των παρόχων μέχρι το τέλος της αρχικής διορίας για την ταυτοποίηση των καρτοκινητών, το καλοκαίρι 2010 - διότι είτε σε καρτέλ λειτουργεί κάποιος, είτε ανεξάρτητα, η μείωση πελατειακής βάσης κατά μερικά... εκατομμύρια νούμερα στα δελτία τύπου δεν προδιαθέτει θετικά το επενδυτικό και επιχειρηματικό κοινό.

 

Στην περίπτωση που οι φίλτατοι αναγνώστες αυτού του άρθρου θα περίμεναν, στα πρότυπα του άρθρου για την σταθερή τηλεφωνία και internet, κάποια ανάλυση ανά πάροχο, θα απογοητευτούν. Δεν υπάρχει λόγος να γίνει ανάλυση ανά πάροχο όταν και οι 3 πάροχοι ακολουθούν την ίδια εμπορική πολιτική, τις ίδιες τιμές, και την ίδια νοοτροπία. Η ευχή όλων των χρηστών κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας είναι στο μέλλον, να υπάρχει νόημα ανάλυσης...

 

Εύσημος μνεία, τέλος, θα γίνει στο κομμάτι του mobile broadband & mobile internet - Ο "χορός των προσφορών" το 2010 προσπάθησε να ταράξει λίγο τα νερά στην καρτοκινητή, αλλά τα νερά στο χώρο των data packs μάλλον έμειναν για άλλη μια φορά στάσιμα. Αξίζει να αναρωτηθούμε, σαν καταναλωτές, γιατί έχουμε στην αγορά ενεργά πακέτα στα οποία αν κάποιος αδαής, ή...κακόβουλος συνδρομητής τους ξεπεράσει την (ήδη ακριβή, συνήθως) ενσωματωμένη χρήση των κάποιων MB ή λίγων GB, τον χρεώνουν με ποσά της τάξης των 5.000, 6.000, 10.000 € ανά GB (!) για το αμάρτημα που διέπραξε!

 

Αναγνωρίζεται διεθνώς ότι το φάσμα δεν είναι άπειρο, και το mobile internet χρειάζεται σύνεση, αλλά για άλλη μια φορά στην Ελλάδα βρισκόμαστε στο αντίθετο άκρο, προσφέροντας ακριβά data packs και απολύτως ληστρικές χρεώσεις αν υπερβεί κάποιος το όριο. Αν αναλογιστεί κάποιος ότι στην Ε.Ε. σε περιβάλλον roaming υποχρεούνται οι πάροχοι να επιβάλλουν ανώτατο όριο ανά λογαριασμό στη χρέωση mobile data, και στην Ελλάδα χωρίς roaming δεν υποχρεούνται για τίποτα, θα καταλάβει πόσο "αγγελικά πλασμένο" είναι (και) το πλαίσιο ρύθμισης στην αγορά κινητής τηλεφωνίας, εκτός όλων των άλλων.

 

Συμπεράσματα αγοράς:

 

Το καρτέλ ζει, αυτό μας οδηγεί. Αν αναλογιστούμε ότι σε πολλές περιπτώσεις οι χρεώσεις ανά λεπτό ομιλίας είναι σαφώς υψηλότερες από τα επίπεδα του 2000, όπως και των SMS, όπως και άλλων "miscellaneous" πραγμάτων (βλ. αντικατάσταση κάρτας SIM), με το μέσο όρο των επιδοτήσεων συσκευών να βρίσκονται σε...διψήφιο αριθμό €, εκτός αν κάποιος απειλήσει να κάνει φορητότητα αλλού, καταλαβαίνουμε που βρισκόμαστε.

 

Και το καθεστώς στο οποίο βρισκόμαστε και λειτουργεί αυτή η αγορά, κάθε άλλο παρά ωφέλιμο είναι. Κατά κάποιο διεστραμμένο λόγο πάντως, και η ρύθμιση από τα αρμόδια θεσμικά όργανα στην αγορά κινητής έχει ατονήσει αρκετά εδώ και χρόνια, ενώ αυτή την περίοδο φαίνεται να μην υπάρχει καν ρύθμιση. Θα ήταν καλό να συνειδητοποιούσαμε συνολικά ότι η αγορά κινητής τηλεφωνίας είναι σε πολύ κακή κατάσταση σε σχέση με τις εμπορικές πρακτικές που ακολουθούνται.Ιδού, BEREC, πεδίον δόξης λαμπρό!

 

 

IP TV & Triple Play:

 

Το κομμάτι της αγοράς του IPTV θυμίζει ένα τοπίο μιας ερήμου στη μέση του πουθενά στην οποία ο αέρας παρασέρνει κλαδάκια γύρω-γύρω. Από το 2006, όταν και ξεκίνησε το "Cable TV" της Vivodi έχοντας μεγάλες προσδοκίες, που δεν επαληθεύτηκαν, μέχρι το σήμερα, υπήρξαν πολλά ενδιάμεσα στάδια. Η πιο "ολοκληρωμένη" προσπάθεια, γύρω από την οποία βασίστηκε και το αρχικό επιχειρηματικό πλάνο της εταιρίας, έγινε το 2007 με την On Telecoms, και το On TV που περιελάμβανε πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά. Ακολούθησαν το 2008 και 2009 οι δοκιμαστικές και εμπορικές λειτουργίες, αντίστοιχα, των HOL TV και Conn-X TV, από την HOL και τον ΟΤΕ αντίστοιχα, μέχρι που φτάσαμε στο σήμερα. Στο σήμερα όπου η έννοια του IPTV παραμένει άγνωστη, αχρείαστη, ή ακριβή για την πλειοψηφία των καταναλωτών, και οι πελατειακές βάσεις των κατ' εξοχήν προϊόντων τηλεόρασης ανέρχονται στις λίγες δεκάδες χιλιάδες για όλους τους παρόχους. Ας δούμε τα τεκταινόμενα υπό ένα πιο αναλυτικό πρίσμα όμως:

 

  • HOL: Το HOL TV μέχρι και σήμερα θα μπορούσε κάποιος να το θεωρήσει ένα "υποτονικό" προϊόν. Ξεκίνησε μετά βαίων και κλάδων, αλλά έμεινε "under development" σχετικά με νέες λειτουργίες κτλ από το 2009 μέχρι και σήμερα. Έχει σίγουρα θετικές προοπτικές, αρκεί να αποκτήσει μια ισχυρότερη στρατηγική, περισσότερο επικεντρωμένη στο... τι θέλει να κάνει!
    .
  • On Telecoms: Η On Telecoms όταν ξεκίνησε την εμπορική λειτουργία της, βάσισε μεγάλο κομμάτι του χτισίματος του ονόματος της στο IPTV. Δυστυχώς, διάφορες παιδικές ασθένειες που αντιμετώπισε τους πρώτους μήνες λειτουργίας, προκάλεσαν αρκετούς χρήστες να βλέπουν το IPTV της από ύποπτο έως απλά μη λειτουργικό. Όμως, οι λειτουργίες του ήταν, και είναι, ποικίλες και αξιόλογες. Το 2009 όμως μπήκε η "ταφόπλακα" στην υπηρεσία, όταν μετά από μηνύσεις και ασφαλιστικά μέτρα, απαγορεύτηκε στην εταιρία να αναμεταδίδει ελληνικά κανάλια και, κυρίως, να παρέχει την λειτουργία On Rec που επέτρεπε την ετεροχρονισμένη θέαση προγραμμάτων. Από τότε και μέχρι σήμερα, η δυναμική της υπηρεσίας ολοένα και μειώνεται, με την ίδια την On Telecoms να μην προωθεί πλέον τα πακέτα της με τηλεόραση όπως έκανε τα προηγούμενα χρόνια.
    .
  • ΟΤΕ: Το Conn-X TV είναι ίσως το μόνο add-on πακέτο IPTV που διατηρεί θετικές προοπτικές από το μέλλον, κυρίως γιατί διαθέτει τον ΟΤΕ από πίσω του, και ο ΟΤΕ μεταξύ άλλων θέλει να λανσάρει και δορυφορική τηλεόραση μέσω του Hellas-Sat. Προς το παρόν ο στόχος των συνδρομητών για τον πρώτο χρόνο είναι στις -5.000 (15.000 αντί 20.000 που ήθελε ο ΟΤΕ να είναι), αλλά αναμένεται βελτίωση τους επόμενους μήνες, μέσω συνδυαστικών προσφορών κ.α.
    .
  • Vivodi: Η πρώτη πλατφόρμα IPTV που παρουσιάστηκε, συνοδεύτηκε και από αναρίθμητα προβλήματα το 2006 και 2007. Για άγνωστους - γνωστούς λόγους, οι νέες ενεργοποιήσεις συνδρομητών στο, ανταγωνιστικό για την εποχή, πρόγραμμα Cable TV έπαιρναν από 2 έως και 8...ή 10 μήνες (!), και η κατάσταση δεν εξομαλύνθηκε παρά μόνο όταν οι νέες αιτήσεις μειώθηκαν επειδή το 2007 ξεκίνησε ο ανταγωνισμός να παρέχει LLU. Σήμερα η πλατφόρμα είναι στην εντατική, όπως και η Vivodi στο σχήμα On Telecoms - Vivodi, και δεν αναμένεται δραματική βελτίωση στο μέλλον.

 

Wi-Max & Wireless Broadband:

 

Αυτό είναι ένα εύκολο κομμάτι της αγοράς για να αναλύσουμε - Συνοπτικά, δεν υπάρχει αγορά Wi-Max ακόμα, χρόνια και χρόνια απ' όταν εκχωρήθηκαν οι αρχικές άδειες. Πέραν από τον ΟΤΕ και το πιλοτικό του δίκτυο στο Αγ. Όρος, και την Craig Wireless με την 1 ολόκληρη πλήρως αδειοδοτημένη κεραία της (μαζί με μερικές δεκάδες ημί-παράνομες), ουδέν νεότερον από το μέτωπο. Βέβαια, η Cosmoline αναφέρει εδώ και τουλάχιστον 2 χρόνια ότι "Θα παρέχουμε Wi-Max σύντομα", αλλά ακόμα και αν οι καλές προθέσεις της εταιρίας υφίστανται, η αδειοδότηση των κεραιών και η συνολική διαδικασία είναι ακόμα σε προ πολιτισμού επίπεδα... Άρα θα χρειαστεί να περιμένουμε, κι άλλο, πριν δούμε Wi-Max στη χώρα μας έστω και για δείγμα.

 

 

Πηγή / άρθρο: http://thinktelecoms.eu/?p=143

Edited by TN97

Οταν ο Γκράχαμ Μπελ εφηύρε το τηλέφωνο, δήλωσε ότι η εφεύρεσή του θα είχε μόνο ευεργετικά αποτελέσματα για την ανθρωπότητα.

Όταν ο Τσακ Νόρις το έμαθε, γέλασε και ίδρυσε τον ΟΤΕ.

Link to comment
Share on other sites

Α, και κάτι άλλο... λίγο άσχετο βέβαια... ,με την digea και την ψηφιακή τηλεόραση τι θα γίνει τελικά; Ακόμα δεν προοδεύσανε τα κανάλια, τα οποία "...προοδευτικά θα γίνουν ψηφιακά"; Ή έχουν γίνει και δεν το έχω πάρει χαμπάρι; :confused:
Link to comment
Share on other sites

Λεει μεγαλες αληθειες το αρθρο. Συμφωνω απολυτα. Καντε τον ''Κοπο'' να το διαβασετε ολο. :happy::shifty::happy:
Link to comment
Share on other sites

Πολύ καλή δουλειά! Μπράβο στον δημιουργό! Διάβασα κυρίως τον τομέα της κινητής μιάς αι τα υπόλοιπα δυστυχώς δεν με αφορούν (μένω σε χωριό που σηκώνει μόνο 1mbps(είμαστε ευρωπαίοι σου λέει μετά) και μόνο από τον ΟΤΕ:cry:) και συμφωνώ απόλυτα!

Στις υπηρεσίες που αφορούν το 3G δίκτυο, και κυρίως το ίντερνετ, ουσιαστικά δεν υπάρχει τίποτα! Τα προγράμματα που υπάρχουν είναι μόνο γιά επαγγελματιές και αν έχεις σύνδεση και μπεις στο ίντερνετ είναι σαν να βάζεις ληστές στο σπίτι σου! Ειλικρινά, τέτοια οφθαλμοφανή ληστεία είναι δύσκολο να δούμε κάπου άλλου!

 

'Ενας φίλος μπένοντας στο ίντερνετ λίγα λεπτά την μέρα είδε τον λογαριασμό στο τέλος του μήνα στα 1.500 ευρώ! 2 μισθούς ολόκληρους έδωσε γιά να ξεχρεώσει!

Πραγματικά, αν μου ερχότανε τέτοιος λογαριασμός και αν δεν πάθαινα ανακοπή ή εγκεφαλικό θα έπερνα μία καραμπίνα θα πήγαινα στα κεντρικά και όποιον πάρει ο χάρος! Και μην πείτε το γνωστό "ας πρόσεχε" γιατί είναι ευθύνη της εταιρίας να προειδοποιεί γιά τέτοιες καταστάσεις! 'εστω να βγάζει μία ειδοποίηση ανα 100 ευρώ ας πούμε...

Link to comment
Share on other sites

οκ καλά τα λες, βέβαια το παραπάνω άρθρο θα μπορούσε να μιλάει για όποιονδήποτε ελληνικό επιχειρηματικό κλάδο, αλλάζεις τα ονόματα των εταιρειών και τα υπόλοιπα παραμένουν ίδια.

Και αυτό θα είναι αλήθεια για όσο θα δουλεύουν σε ΟΛΕΣ τις ελληνικές εταιρείες, οικογένεια, φίλοι γνωστοί και όμορφες (τουλάχιστον στις θέσεις) και για όσο η εταιρεία θα πιστεύει ότι μπορεί ακόμα και τα πρώτα χρόνια της λειτουργείας της να δίνει κέρδη (βίλες, αυτοκίνητα, πισίνες....). Έτσι δημιουργούνται φούσκες και όχι έργο. Το μόνο κακό είναι οτι όταν σσκάνε οι φούσκες αφήνουν λεκέδες.

Link to comment
Share on other sites

Αν και γενικά συμφωνώ, για το τμήμα που αφορ την κινητή τηλεφωνία διαφωνώ κάθετα. Δεν καταλαβαίνω γιατί υπάρχει τέτοια αρνητική θεώρηση της αγοράς κινητής, παρά τις οποίες αρρώστιες, τη στιγμή που

 

α) τα δίκτυα κινητής στην Ελλαδα είναι ανάμεσα στα τα πιο τεχνολογικά προηγμένα στην Ευρωπη και τον κόσμο (σε ποιο άλλο τομέα στη χώρα μας μπορούμε να καυχηθουμε το ίδιο)

β) οι χρεώσεις και για φωνή και για δεδομένα πέφτουν κατακόρυφα από χρόνο σε χρόνο. Η μοναδική περίπτωση προσφοράς υπηρεσιών η προϊόντων στην χώρα αυτή που οι τιμές όχι δεν αυξάνονται αλλά μειώνονται.

 

Θα μπορούσαμε να ανοίξουμε τα ματιά μας και να δούμε λίγο παραπέρα από τις διαρκείς συνωμοσίες και τα καρτέλ.

iPhone XS max 256GB

iPad Pro 10.5" WiFi 256GB

Link to comment
Share on other sites

Πριν το διαβασω, γνωριζοντας τον συγγραφεα ηξερα οτι θα διαβασω αληθειες. Δεν μας απογοητευσες, μπραβο!
Link to comment
Share on other sites

Εξαιρετικό άρθρο, με πολλά συγχαρητήρια στο δημιουργό του.

Πραγματικά περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, όπως ακριβώς είναι.

Device: Samsung Galaxy S III 32GB

Device: Motorola XOOM 3G

Device: HTC Desire

Device: iPhone 4 16GB

Device: iPad Mini 16GB

Link to comment
Share on other sites

Αν και γενικά συμφωνώ, για το τμήμα που αφορ την κινητή τηλεφωνία διαφωνώ κάθετα. Δεν καταλαβαίνω γιατί υπάρχει τέτοια αρνητική θεώρηση της αγοράς κινητής, παρά τις οποίες αρρώστιες, τη στιγμή που

 

α) τα δίκτυα κινητής στην Ελλαδα είναι ανάμεσα στα τα πιο τεχνολογικά προηγμένα στην Ευρωπη και τον κόσμο (σε ποιο άλλο τομέα στη χώρα μας μπορούμε να καυχηθουμε το ίδιο)

β) οι χρεώσεις και για φωνή και για δεδομένα πέφτουν κατακόρυφα από χρόνο σε χρόνο. Η μοναδική περίπτωση προσφοράς υπηρεσιών η προϊόντων στην χώρα αυτή που οι τιμές όχι δεν αυξάνονται αλλά μειώνονται.

 

Θα μπορούσαμε να ανοίξουμε τα ματιά μας και να δούμε λίγο παραπέρα από τις διαρκείς συνωμοσίες και τα καρτέλ.

 

Παρακαλώ?

 

α) Η κάλυψη 3G σε ταχύτητες άνω των λίγων Kbps είναι αισχρή και τρισάθλια ακόμα και σε μεγάλες πόλεις / στην πρωτεύουσα. Οι ανακοινώσεις που οι πάροχοι κάνουν ευλαβικά για ταχύτητες πολλών Mbps στα HSDPA κτλ συνήθως αφορούν την κεραία στο κτίριο των κεντρικών τους γραφείων (μόνο!). Ποια τεχνολογική εξέλιξη λέμε? Σε τι είναι "πιο μπροστά" τα ελληνικά δίκτυα από τα Ευρωπαικά, εκτός από τις χρεώσεις?

 

β)

 

 

  • Η ελάχιστη χρέωση 45'' δεν είναι μείωση.
  • Οι προσφορές που πολλές φορές προσφέρουν Χ λεπτά και έχουν βήμα χρέωσης 3 λεπτά, δεν είναι μείωση.
  • Τα SMS στα συμβόλαια που έχουν πάει 12,2 cent το ένα δεν είναι μείωση.
  • Οι επιδοτήσεις στους χρήστες που κάνουν ας πούμε 50-60 Ε λογαριασμό και η εταιρία εγκρίνει 60-80 € επιδότηση για δέσμευση ενός χρόνου (!) δεν είναι μείωση.
  • Η χρέωση σε συμβόλαια και καρτοκινητά ΑΦΟΥ ξεπεράσεις το χρόνο του συμβολαίου σου που έχει φτάσει σε επίπεδα 0,336 € / λεπτό, όταν κάποτε κόστιζε 0,25 € / λεπτό το Q1 και το WIND1 και το Wind Flexy Zero, επειδή δεν είχε πάγιο, και τα συμβόλαια με πάγιο χρέωναν 0,18 - 0,20 - δεν είναι μείωση.
  • Το να χρεώνουν τα data plans σε χρήση εντός χώρας, μετά τα προπληρωμένα 100-200-300 MB με 5.000-10.000 € ανά GB (!) δεν είναι μείωση.

 

Θα ήθελα να μου πεις ειλικρινά που βλέπεις τις μειώσεις που αναφέρεις...

 

Ένα θα σου πω: Η Orange Αγγλίας με 5 λίρες (~5.8 €) σου δίνει για 1 μήνα προνομιακή χρέωση 200' εντός Ευρώπης, σε roaming, με 0,32 € / λεπτό, και εισερχόμενες κλήσεις δωρεάν σε roaming για αυτό το διάστημα. Τα Ελληνικά δίκτυα χρεώνουν 0,335 € / λεπτό για κλήσεις εντός χώρας μετά τα προπληρωμένα λεπτά σε συμβόλαια (!).

 

Δεν περιγράφω άλλο...

 

--------------------------------

 

Επίσης, ευχαριστώ άπαντες για τα καλά σας λόγια για το άρθρο :)

Οταν ο Γκράχαμ Μπελ εφηύρε το τηλέφωνο, δήλωσε ότι η εφεύρεσή του θα είχε μόνο ευεργετικά αποτελέσματα για την ανθρωπότητα.

Όταν ο Τσακ Νόρις το έμαθε, γέλασε και ίδρυσε τον ΟΤΕ.

Link to comment
Share on other sites

Mπράβο και πάλι

Πάρα πολύ καλή προσέγγιση η οποία περιέχει και πολλές αλήθειες-πικρίες για την κατάσταση που επικρατεί στην χώρα μας.

Link to comment
Share on other sites

Θα ήθελα από την θέση του πρώην προϊστάμενου Τεχνικού Τμήματος μεγάλης ιδιωτικής εταιρίας CPS και FLLU να προσθέσω την εμπειρία μου σχετικά με αυτά που αναφέρθηκαν:

 

  • Η τηλεφωνική τεχνική υποστήριξη (1st Level Technical Support) είναι κατ' όνομα μόνο τέτοια καθώς αφορά στο troubleshooting και σε κάποιες περιορισμένες δυνατότητες επέμβασης στο δίκτυο. Έτσι αφού εξαντληθούν οι προσπάθειες ρύθμισης των παραμέτρων του συνδρομητή (συμπεριλαμβανομένης και καρφωτής IP) καθώς και οι ερωτήσεις σχετικά με λάθος συνδεσμολογία ή με γνωστά θέματα ασυμβατότητας εξοπλισμού που προκαλεί προβλήματα στην γραμμή (βλέπετε ασύρματα, συναγερμοί, fax, pos) ο agent ανοίγει ticket προκειμένου να προωθήσει το θέμα στο level 2 του δικτύου ή στις συναρμόδιες υπηρεσίες (
Wholesale CRM - LLU, ΕΒΔΑΦ)

  • Επειδή όλες οι ιδιωτικές εταιρίες χρησιμοποιούν τις υποδομές του OTE για να φτάσει το σήμα από το DSLAM στην αίθουσα παρόχων του Α/Κ και διαμέσου της πόρτας που έχουν μισθώσει από τον ΟΤΕ στη ρεγκλέτα του συνδρομητή και να γίνει η μικτονόμηση, γίνεται κατανοητό ότι ένα τεχνικό πρόβλημα θα εξαρτάται πάντα και από τον ΟΤΕ ανεξάρτητα από τις υποδομές του εκάστοτε δικτύου. Ο ΟΤΕ λοιπόν επειδή όταν ανοιχτεί από τον πάροχο μια βλάβη είναι υποχρεωμένος εντός 48 ωρών να την κλείσει, πολλές φορές και προκειμένου να επιτευχθεί αυτό δίνει την απάντηση "μέχρι δίκτυο ΟΤΕ καλώς" που σημαίνει ότι στέλνει τον πάροχο να επανελέγξει τις δικές του παραμέτρους ή να ξανανοίξει βλάβη στον ΟΤΕ. Όλο αυτό το διάστημα ο συνδρομητής που μένει χωρίς παροχή καλεί την τεχνική υποστήριξη του παρόχου διαμαρτυρόμενος για την έλλειψη παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και εισπράττει ερμαφρόδιτες απαντήσεις σχετικά με το αίτιο και τον χρόνο αποκατάστασης του προβλήματος.

  • Στην περίπτωση που το πρόβλημα είναι όντως στον πάροχο αυτό λύνεται συνήθως με reset της πόρτας του DSLAM στην οποία είναι κουμπωμένος ο συνδρομητής (login - logout.) Οι περισσότερες περιπτώσεις αφορούν κολλημένα password (το οποίο σε κάποιες πλατφόρμες είναι ορατό στους agents) ή σύνδεση που δεν παίρνει IP και πράγματι λύνονται με το reset. Το θέμα είναι πως συνήθως ο agent δεν έχει πρόσβαση στα εργαλεία ή τις γνώσεις να τα διαχειρισθεί, οπότε αυτές οι περιπτώσεις διεκπεραιώνονται σε δεύτερο χρόνο μαζικά από τον υπεύθυνο βάρδιας με κριτήριο τον όγκο εργασίας ή αιτημάτων. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που απαιτείται επί τόπου επίσκεψη από τεχνικό της προμηθεύτρια εταιρίας εξοπλισμού του παρόχου στην κάρτα του DSLAM του συνδρομητή ή οποία δεν συνοδεύεται πάντα με το επιθυμητό αποτέλεσμα.

  • Μεγάλο ρόλο στην αρχική σύνδεση του συνδρομητή παίζει η ΕΒΔΑΦ η οποία και είναι υπεύθυνη για την ενημέρωση της βάσης δεδομένων όλων των υπόλοιπων παρόχων για το που τερματίζει η κλήση του συγκεκριμένου αριθμού. Συχνά από έλλειψη συντονισμού των τριών αξόνων που αφορούν στην φορητότητα ενός αριθμού (Πάροχος, ΟΤΕ, ΕΒΔΑΦ) είτε η φορητότητα συμβαίνει νωρίτερα οπότε ο συνδρομητής μένει χωρίς σύνδεση αφού ο αριθμός του δεν τερματίζει πουθενά (no man's land) και τότε δυστυχώς κανείς δεν μπορεί να κάνει τίποτα, είτε υπάρχουν προβλήματα κλήσης του από άλλους συνδρομητές αφού οι βάσεις δεδομένων των παρόχων τους δεν έχουν ενημερωθεί σωστά.

  • Ο μόνος πάροχος που έχει τα μέσα αλλά και την εμπειρία (ή εάν θέλετε τις πατέντες μιας και πρόκειται για τις υποδομές που έχει στήσει ο ίδιος) για να υποστηρίξει ολοκληρωμένα τεχνικά το δίκτυο του είναι ο ΟΤΕ. Οι υπόλοιπες εταιρίες, έχοντας οι περισσότερες εκχωρήσει το CRM σε τρίτους, παρέχουν περισσότερο troubleshooting παρά τεχνική υποστήριξη και με το turnover των agent να μετριέται σε μήνες κανείς (συμπεριλαμβανομένου βέβαια και του ΟΤΕ) δεν μπορεί να μιλήσει εύκολα για ποιότητα στην εξυπηρέτηση πελατών. Παραδείγματα όπως τα Α/Κ που έχουν πέσει κάθε δεδομένη χρονική στιγμή να περνάνε με super κάτω από την database των agents για να ενημερώνουν κι' αυτοί με την σειρά τους τους συνδρομητές πως υπάρχει πρόβλημα στην περιοχή τους, θα ήταν ανάξια αναφοράς εάν δεν αποτελούσαν καθημερινή συνήθεια. Επιπλέον αφήνω ασχολίαστη την πληροφόρηση από μεριάς του δικτύου του παρόχου προς την τεχνική υποστήριξη για την πιθανότητα να υπερφορτωθούν κάποια Α/Κ και να βγουν εκτός δικτύου λόγω μεγάλης ονομαστικής εορτής και συνεπώς αυξημένου traffic για ευχετήρια τηλεφωνήματα.

  • Είναι νομίζω προφανές πως στις αρχές του 21ου αιώνα δε νοείται να υπάρχει νοικοκυριό που δεν έχει πρόσβαση στο σταθερό του τηλέφωνο ανεξάρτητα από την θέλησή του. Παρ' ότι πολλοί θα αντιπαραθέσουν πως στην εποχή της κινητής τηλεφωνίας κανείς δεν μπορεί να είναι εξαρτημένος από το σταθερό, η εμπειρία μου έδειξε πως μπορεί μια νεκρή τηλεφωνική σύνδεση να έχει κοινωνικές προεκτάσεις και να οδηγεί ακόμα και ζευγάρια στην ρήξη γιατί ο σύζυγος είχε την ιδέα να αλλάξει πάροχο στο σταθερό της ηλικιωμένης γιαγιάς της γυναίκας του το οποίο λόγω πρόωρης φορητότητας ήταν ανενεργό για πάνω από ένα μήνα και απλά η συνδρομήτρια δεν ήταν σε θέση να χρησιμοποιήσει κινητό. Τα καθημερινά τηλεφωνήματα από τους 2 συζύγους που μέναν πλέον χωριστά και η παράθεση από πλευράς τους των όσων αρνητικών συνεπειών είχε τόσο η έλλειψη παροχής απλής τηλεπικοινωνιακής υπηρεσίας όσο και η αδυναμία επίλυσης του προβλήματος αυτού, με έφεραν στην θέση να συνειδητοποιήσω ότι παρ' όλα τα μεγαλεπήβολα που έφερε ο τίτλος εργασίας μου απλά δεν μπορούσα να επέμβω παρά μόνο να παρακολουθώ την πορεία εξέλιξής του μέχρι την στιγμή που μαγικά διορθώθηκε.

  • Θα ήθελα επίσης να αναφέρω πως συνήθως σε ένα τεχνικό τμήμα το 5% της βάσης των συνδρομητών είναι αυτό που απασχολεί το 80% του χρόνου των agents. Αυτό σημαίνει πως πρόκειται για συνδρομητές που έχουν επαναλαμβανόμενα προβλήματα τα οποία λόγω της δυσκολίας επίλυσής τους δημιουργούν αρνητική εικόνα και αιτήματα επιστροφής στον βασικό πάροχο. Η μη χρέωση κανενός συνδρομητή με τέλος πρόωρης αποχώρησης εάν είχε κάνει έστω και μια κλήση στο τεχνικό τμήμα δείχνει πόση σιγουριά νιώθουν οι ιθύνοντες του παρόχου για το δίκτυό τους. Άλλωστε η ενόχληση ενός δυσαρεστημένου πελάτη μετριέται πάντα παραπάνω από την ικανοποίηση ενός ευχαριστημένου αφού ο πρώτος μάλλον θα δυσφημίσει σε όλο τον κύκλο του τον συγκεκριμένο πάροχο.

Link to comment
Share on other sites

Hellas On Line: Ο νούμερο τρία της αγοράς, απασχολεί που και που τα νέα με αμφιλεγόμενες (ή όχι και τόσο) κινήσεις. Θα έλεγε κανείς ότι είναι ο πάροχος που τόλμησε πρώτος να διαφοροποιηθεί πραγματικά από το "one size fits all" που πρέσβευε η αγορά double play κτλ τόσο καιρό, και τους τελευταίους μήνες, το 2009 γενικότερα, έχει δείξει ένα προφίλ πιο ευρείας κατανάλωσης. Από το hol tv, μέχρι το internet με την ημέρα σε σταθερή γραμμή, οι προτάσεις σίγουρα είναι κάτι το "φρέσκο". Επίσης, καθώς δεν έχει δώσει ρεσιτάλ αναισθησίας και δεσποτισμού όπως άλλοι πάροχοι αντίστοιχου μεγέθους, ονόματα δε (?) λέμε, είναι πιο "συμπαθής" ανάμεσα στους χρήστες internet. Βέβαια, για να κάνουμε το δικηγόρο του διαβόλου, υπάρχουν πράγματα που πραγματικά προβληματίζουν για την πορεία (και) της αξιαγάπητης, ροζ/φούξια, hol: Συγκεκριμένα, το γεγονός του ότι το δίκτυο αδυνατεί πλέον να δώσει σωστές ποιοτικά υπηρεσίες ακόμα και σε μισθωμένα (και όχι, το να έχει 400 ms latency ένα μισθωμένο δεν είναι φυσιολογικό, αν αναρωτιόσασταν), καθώς και το ότι μια μεγάλη μερίδα των νέων πελατών έχει προέλθει από αμφιβόλου ποιότητας και στελέχωσης τηλεπωλήσεις σε παππούδες, γιαγιάδες, και λοιπούς δυστυχείς που δεν ξέρουν τι εστί LLU (ούτε τι εστί HOL), θα πρέπει να προβληματίζει πρωτίστως την διοίκησή της, αν όχι τους καταναλωτές. Παρ' όλα αυτά, και υποθέτοντας ότι δεν υπάρχει κάτι πραγματικά σοβαρό στις συνομιλίες τους με την forthnet, θα συνεχίσουν την σχετικά αξιοπρεπή πορεία τους, ντυμένοι στα φούξια βεβαίως. Και στο μέλλον (όταν έχει αποτιμηθεί 100% και η τυχόν υπεραξία της συνεργασίας με τη Vodafone), βλέπουμε.

Σε γενικες γραμμες ωραια τα λεει το αρθρο, αλλα στο σημειο που εκανα bold περι δεσποτισμου και συμπαθειας χρηστων θα διαφωνησω... Μαλλον ειναι αυτο που λεμε οτι ο Ελληνας ξεχναει ευκολα! Εγω προσωπικα δεν ξεχνω οτι η hol ειναι η πρωτη εταιρεια η οποια εφαρμοσε traffic shaping χωρις να ενημερωσει τους χρηστες της ποτε πριν ή αφου υπέγραψουν. Σε καταγγελια που ειχε γινει απο αλλο τεχνολογικο φορουμ για το θεμα, παρα τα στοιχεια που προσκομίστηκαν, η εταιρεια συνεχισε το παραμυθακι της σφυριζοντας αδιαφορα... Οποτε προσωπικα τη βαζω μαζι με το σωρό.

Link to comment
Share on other sites

Πρώτη το εφάρμοσε η Altec. Εντάξει, αν το πάρουμε χρονολογικά (και δεν μείνουμε στο πρόσφατο παρελθόν), και το 2006 όταν η Tellas έκανε launch το Zisto πριν δώσει ο οποιοσδήποτε άλλος υπηρεσίες, ήταν ΘΕΑ. Γενικά όμως...δεν ήταν :p

 

Κατανοητό αυτό για τη HOL - αλλά σε παρόχους του μεγέθους της, δεν παίρνει το 1ο βραβείο δεσποτισμού κτλ. Άλλος έχει καπαρωμένο το "στέμμα". :happy:

Οταν ο Γκράχαμ Μπελ εφηύρε το τηλέφωνο, δήλωσε ότι η εφεύρεσή του θα είχε μόνο ευεργετικά αποτελέσματα για την ανθρωπότητα.

Όταν ο Τσακ Νόρις το έμαθε, γέλασε και ίδρυσε τον ΟΤΕ.

Link to comment
Share on other sites

Αν και γενικά συμφωνώ, για το τμήμα που αφορ την κινητή τηλεφωνία διαφωνώ κάθετα. Δεν καταλαβαίνω γιατί υπάρχει τέτοια αρνητική θεώρηση της αγοράς κινητής, παρά τις οποίες αρρώστιες, τη στιγμή που

 

α) τα δίκτυα κινητής στην Ελλαδα είναι ανάμεσα στα τα πιο τεχνολογικά προηγμένα στην Ευρωπη και τον κόσμο (σε ποιο άλλο τομέα στη χώρα μας μπορούμε να καυχηθουμε το ίδιο)

β) οι χρεώσεις και για φωνή και για δεδομένα πέφτουν κατακόρυφα από χρόνο σε χρόνο. Η μοναδική περίπτωση προσφοράς υπηρεσιών η προϊόντων στην χώρα αυτή που οι τιμές όχι δεν αυξάνονται αλλά μειώνονται.

 

Θα μπορούσαμε να ανοίξουμε τα ματιά μας και να δούμε λίγο παραπέρα από τις διαρκείς συνωμοσίες και τα καρτέλ.

 

Οκ, και τώρα πές το: Είσαι από την ΕΕΤΤ!:lol:

Ρε, μας δουλεύεις? 'Εφτασε το 4G και εδώ ακόμα δεν υπάρχει υπηρεσία 3G της προκοπής! Είμαστε σε μαύρα χάλια και οι εταιρίες μας καλοπιάνουν με χαζοπροσφορές με σκοπό να μας ληστέψουν άγρια! Πάρε 1.200 - 1.500 μηνύματα μόνο γιά άλλους αριθμούς της εταιρίας μας και πλήρωσε τα μηνύματα προς άλλους 10+ cents! Και μην τολμίσεις να χρησιμοποίησεις 3G χωρίς κάποιο ακριβό-μούφα πρόγραμμα γιατί οι τράπεζες δεν δίνουν εύκολα δάνεια πλέον!:mad::mad::mad:

Link to comment
Share on other sites

Πρώτη το εφάρμοσε η Altec. Εντάξει, αν το πάρουμε χρονολογικά (και δεν μείνουμε στο πρόσφατο παρελθόν), και το 2006 όταν η Tellas έκανε launch το Zisto πριν δώσει ο οποιοσδήποτε άλλος υπηρεσίες, ήταν ΘΕΑ. Γενικά όμως...δεν ήταν :p

 

Εγινε θεα για μια μερα... τη μερα που το λανσαρε.... Οταν αρχισαν να πεφτουν βροχη οι αιτησεις, μπουκωσε και γυρισαμε στα μπινελικια.:rolleyes:

Αυτο με την αλτεκ που λες δεν το θυμαμαι.

 

Κατανοητό αυτό για τη HOL - αλλά σε παρόχους του μεγέθους της, δεν παίρνει το 1ο βραβείο δεσποτισμού κτλ. Άλλος έχει καπαρωμένο το "στέμμα". :happy:

Για τα ελληνικα δεδομενα που ισχύει το μη χειρον βελτιστον, οντως ετσι ειναι!

Link to comment
Share on other sites

Οκ, και τώρα πές το: Είσαι από την ΕΕΤΤ!:lol:

Ρε, μας δουλεύεις? 'Εφτασε το 4G και εδώ ακόμα δεν υπάρχει υπηρεσία 3G της προκοπής! Είμαστε σε μαύρα χάλια και οι εταιρίες μας καλοπιάνουν με χαζοπροσφορές με σκοπό να μας ληστέψουν άγρια! Πάρε 1.200 - 1.500 μηνύματα μόνο γιά άλλους αριθμούς της εταιρίας μας και πλήρωσε τα μηνύματα προς άλλους 10+ cents! Και μην τολμίσεις να χρησιμοποίησεις 3G χωρίς κάποιο ακριβό-μούφα πρόγραμμα γιατί οι τράπεζες δεν δίνουν εύκολα δάνεια πλέον!:mad::mad::mad:

 

Καταρχήν το 4G δεν έχει έρθει, δεν υπάρχουν συσκευές ικανές σε αριθμό ή ικανότητες να το υποστηρίξουν. Ό,τι τεχνολογία μέχρι το 4G έχει βγει, έχει ήδη υλοποιηθεί - αυτό δεν συμβαίνει αλλού.

 

Και για του λάγου το αληθές, απλά στα γρήγορα και στην τύχη, μπήκα στη σελίδα ενός τυχαίου παρόχου (Wind) και είδα

 

http://www.wind.com.gr/pages.fds?langID=1&pageid=1442

 

απλά: 40GB με 49€/μήνα. Αν σε αυτό δεν βλέπει κάποιος μείωση τιμών, τότε ίσως εθελοτυφλεί.

 

Δεν έχω την όρεξη και το χρόνο να αρχίσω παραθέσεις προγραμμάτων και χρεώσεων, η αλήθεια είναι ότι το κόστος ανά ΜΒ/GB πέφτει κατρακυλώντας μήνα με τον μήνα, είτε τη βλέπουμε είτε όχι.

 

Όσο για τα δίκτυα, είμαστε πρωτοπόροι σε τεχνολογίες όπως προανέφερα. Κάντε μια λίστα με δίκτυα που έχουν HSPA+ με MIMO και 64QAM ανά τον κόσμο και τα λέμε.

 

Μη ανησυχείτε, όταν ωριμάσει το 4G θα το καταλάβετε - θα το λανσάρουν κι εδώ.

iPhone XS max 256GB

iPad Pro 10.5" WiFi 256GB

Link to comment
Share on other sites

Μόλις έδειξες ένα πανακριβο/μούφα πρόγραμμα! :lol:

40 GB γιά 49 ευρώ...

1ον) Ποιός έχει 49 ευρώ γιά πέταμα? Εγώ όχι!

2ον) Γιατί δεν υπάρχουν παρόμοιες προσφορές σε λιγότερα GB? Σε αναγκάζουν να ρίξει πενηντάρικο θες δεν θες...

3ον) ΄Οταν έχεις απεριόριστο σταθερό ίντερνετ με πολύ λιγότερα χρήματα, πρέπει να είσαι ή απελπισμένος(να χρειάζεσε ίντερνετ όπωσδήποτε εννοώ) ή λεφτάς ή βιτσιόζος :p γιά να δώσεις 50 ευρώ γιά μη απεριόριστο ίντερνετ που στο μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας(ναι, υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που δεν ζούνε σε πόλεις) λειτουργεί στην χάσει και στην φέξει...

Αnyway, το 3(,5)G δίκτυο δεν έχει καλύψει ακόμα ένα μεγάλο μέρος της χωράς και οι τιμές είναι υπερβολικές γιά την ποιότητα και τις υπηρεσίες που παρέχει... :(

Τα καρτέλ υπάρχουν και δεν σου δίνουν πολλές επιλόγες...

Και κάτι προσφορές του στυλ 10 ευρώ γιά 10 συνεχόμενες ώρες ίντερνετ, είναι σκέτη σαβούρα! Ποιός άνθρωπος θα κάτσει 10 συνεχόμενες ώρες στο ίντερνετ από το κινητό του?:blink: Βασικά θα εκραγεί ή το κινητό ή ο εγκέφαλος όποιου το επιχειρήσει!:p Και στο τέλος πάλι τζάμπα θα πάνε τα χρήματα που έδωσε...:ninja:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Κοινοποίηση

×
×
  • Create New...